Läsfrämjande aktiviteter för barn ska bjuda in till bokens magiska värld

Akademibokhandeln deltar i Bokhandlareföreningens årliga initiativ Världsbokveckan, i samband med världsbokdagen, med syfte att främja barns läsande och lyfta boklådornas viktiga roll. Världsbokveckan går av stapeln idag 23 april och är ett av flera initiativ som Akademibokhandeln bidrar till för att lyfta barns läsning.

I år genomförs Världsbokveckan delvis digitalt med filmer med framstående barnboksförfattare och bokhandlare. Filmerna ska inspirera till läsande och skrivande och skolorna kan också använda dessa i undervisningen. De skolklasser som ser filmerna har därefter chansen att få hämta ut en av 560 Världsboklådor i en lokal bokhandel, bland annat i någon av Akademibokhandelns butiker.

Akademibokhandeln ser mycket positivt på Världsbokveckan och andra initiativ där barns läsning är i fokus. En utmaning med barnböcker är att de böcker vuxna köper till barnen inte alltid är de böcker som barnen faktiskt vill läsa. Där tror Akademibokhandeln att Världsboklådan har en viktig uppgift att visa barnen att det finns en bok för alla.

– På Akademibokhandeln har vi en del klassiska storsäljare som barnen själva inte alltid lockas av. Det finns så mycket spännande barnlitteratur och vi som bokhandel ser det som en viktig uppgift att hjälpa till att hitta de böcker som passar varje individ. Lyckas vi med det kan vi väcka läslust och läsglädje hos fler. Världsbokveckan och Världsboklådan är ett initiativ som vi tror kan inspirera fler barn att försjunka i bokens värld, säger Anna Austin, Kategorichef Böcker Akademibokhandeln.

Utöver medverkandet i Världsbokveckan driver Akademibokhandeln också egna läsfrämjande aktiviteter för barn, som Läsborgarmärket, och fler initiativ väntar.

– Under sommaren och hösten kommer vi att utveckla och lansera fler initiativ med syfte att främja barns läsande. Som bokhandel har vi ett ansvar att stärka bokens roll i alla åldrar, säger Maria Backlund, Marknadschef på Akademibokhandeln.

Världsbokveckan startar idag 23 april. Ta del av listan över årets böcker i Världsboklådan här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alexandra Fröding, Presskontakt, tel. 070-775 27 83

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln (bolag Bokhandelsgruppen) ingår i Bokusgruppen, som ägs av Volati AB och delar företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.

Citat

På Akademibokhandeln har vi en del klassiska storsäljare som barnen själva inte alltid lockas av. Det finns så mycket spännande barnlitteratur och vi som bokhandel ser det som en viktig uppgift att hjälpa till att hitta de böcker som passar varje individ. Lyckas vi med det kan vi väcka läslust och läsglädje hos fler. Världsbokveckan och Världsboklådan är ett initiativ som vi tror kan inspirera fler barn att försjunka i bokens värld.
Anna Austin, Kategorichef
Under sommaren och hösten kommer vi att utveckla och lansera fler initiativ med syfte att främja barns läsande. Som bokhandel har vi ett ansvar att stärka bokens roll i alla åldrar.
Maria Backlund, Marknadschef