Novelltävling för högstadieelever i samarbete mellan Akademibokhandeln och Novellix

Novellix och Akademibokhandeln utlyser en novelltävling för högstadieklasser hösten 2024. Tävlande elever har chans att få sin novell publicerad i en Novellix-ask våren 2025.

Med novelltävlingen hoppas Akademibokhandeln och Novellix kunna inspirera fler barn och unga att skriva och uttrycka sig. Novelltävlingen har tema frihet och riktar sig till klasser i årskurs 7–9. Novelltävlingen startar 12 augusti och sista dagen att skicka in tävlingsbidrag är 31 oktober. Lärare som vill delta med sina klasser har möjlighet att ta del av lärarhandledningar.

Fyra vinnare kommer att utses, minst en i varje årskurs 7–9. Vinnarna kommer att få sina noveller publicerade i en Novellix-ask som ges ut våren 2025 och säljs på Akademibokhandeln. I vinsten ingår också författararvode. Dessutom ingår andra fina priser, såsom skrivprodukter från Akademibokhandeln och Novellix-askar till den tävlande klassen.

– Det här initiativet går hand i hand med Novellix värdegrund – att erbjuda en enkel och inspirerande ingång till litteraturen, och det känns extra fint att vända sig till unga skribenter. Tidigare har vi arrangerat novelltävlingar i egen regi men den här gången är vi jätteglada över att kunna samarbeta med Akademibokhandeln och på så sätt nå ut till ännu fler. Att både Nora Khalil och Mårten Melin tackat ja till att sitta i juryn är verkligen pricken över i:et då vi vet att de inspirerar många unga med författardrömmar, säger Lena Hammargren, vd och förlagschef på Novellix.

För Akademibokhandeln är initiativet en del av en större satsning på skrivfrämjande.

– Det känns fantastiskt att vi nu också kan bidra till att sätta fokus på och främja skrivande, i tillägg till alla de läsfrämjande initiativ vi redan driver. Vi tycker att Novellix är den perfekta partnern för att nå unga och tror att många högstadieelever kommer att inspireras till att utveckla sitt skrivande, säger Maria Backlund, marknadschef på Akademibokhandeln.

Juryn består av författaren och läraren Nora Khalil, författaren Mårten Melin, läromedelsförfattaren Carl-Johan Markstedt, Lena Hammargren och Hanna Hallin från Novellix, samt representanter från Akademibokhandeln.

Mer information om tävlingen finns på https://www.akademibokhandeln.se/novelltavling. Sidan kommer att kompletteras med mer information och lärarhandledningar för novelltävlingen i god tid innan anmälan öppnar den 12 augusti.

Hållpunkter för novelltävlingen:

12 augusti: Anmälan öppnar

31 oktober: Sista dag att skicka in tävlingsbidrag

Januari 2025: Vinnare utses

Mars 2025: Vinnarna publiceras i en Novellix-ask

För ytterligare information, vänligen kontakta Alexandra Fröding, kommunikations- och pr-ansvarig, via alexandra.froding@bokusgruppen.com

I 95 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.