Populära TV-serier boostar bokförsäljningen

I samband med att den nya säsongen av Bridgerton haft premiär på Netflix har både Akademibokhandeln och Bokus sett ett starkt uppsving i försäljningen av Bridgerton-böckerna. Att populära TV-serier påverkar bokförsäljningen är en trend som förstärkts de senaste åren.

Historiskt sett har populära böcker ofta blivit filmer och tv-serier. De senaste åren har trenden också omvänts – populära filmer och tv-serier ökar populariteten hos de böcker som serierna bygger på och boostar försäljningen.

Den 25 mars hade den nya säsongen av Bridgerton premiär. Omedelbart efter premiären kunde Akademibokhandeln och systerbolaget Bokus notera en ökning i försäljning av böckerna, skrivna av Julia Quinn. På drygt en vecka mer än fördubblades försäljningen.

Trenden har blivit starkare de senaste åren och ses på serier i olika genrer. The Witcher, som hade premiär första gången 2019, har lett till flera bokförsäljningstoppar både vid seriesläpp och när trailers släppts. Vid lanseringen av andra säsongen julen 2021 tredubblades försäljningen av The Witcher-böckerna.

Den danska serien Kastanjemannen ledde även den till en tredubblad försäljning av boken som serien TV-serien bygger på mellan september och oktober förra året. Och serien Shadow and Bone resulterade i en 500-procentig ökning i försäljningen av de böckerna från att serien lanserades.

– Det är otroligt spännande att olika medier förstärker varandra på det här sättet. Det verkar som att många vill ta del av berättelser – till och med samma berättelse – på flera olika sätt, eftersom det är olika upplevelser att se en serie eller läsa en bok, säger Anna Austin, kategorichef böcker, Bokusgruppen.

Ökningarna gäller för både Akademibokhandeln och Bokus. Alla böcker finns tillgängliga på akademibokhandeln.se och bokus.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta Alexandra Fröding, presskontakt, via alexandra.froding@bokusgruppen.com

I ca 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln ingår i Bokusgruppen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.