Pussel, spel och vårens boksläpp i fokus när Akademibokhandeln summerar försäljningsmönstret under pandemin

Minskad försäljning till trots ser Akademibokhandeln många positiva tendenser i butik och på akademibokhandeln.se. Kunderna konsumerar spel och pussel som aldrig förr och vårens boksläpp toppar listorna.

Akademibokhandeln har precis som andra aktörer inom detaljhandeln sett en minskad försäljning den senaste tiden. Kunderna vänder sig i större utsträckning till akademibokhandeln.se, reserverar böcker online och hämtar i butik eller utnyttjar hemleverans, som ett antal butiker nu erbjuder. Men i fysisk butik har efterfrågan på bland annat spel och pussel skjutit i höjden. Sortimentet har på kort tid utökats med flera nya pussel i olika design och svårighetsgrad. Även dagböcker har fått ett litet uppsving i försäljningen.

– Vi har aldrig sett en så här stark pusseltrend tidigare – pussel är en utmärkt sysselsättning för att fördriva tid och samtidigt träna sin kognitiva förmåga. Efterfrågan på familjespel är också otroligt hög – klassiker som Monopol och När då då är fortsatt älskade. När familjen spenderar mycket tid hemma är att spela spel ett bra sätt att umgås offline. Den ökade efterfrågan på dagböcker kan bero på ett större behov av att teckna ner den annorlunda tid vi nu lever i, säger Cecilia Oseroff, Kategorichef Non-books på Bokhandelsgruppen.

Utöver det pågår nu en period med flera efterlängtade boksläpp. Den avslutande delen av Karin Smirnoffs trilogi toppar listorna tillsammans med Camilla Läckbergs Vingar av silver och Paul Svenssons Grönsaker A-Ö.

– Intresset för vårens boksläpp är otroligt stort, och det är jätteroligt. Utöver topplistan ser vi att de magiskt illustrerade Harry Potter-utgåvorna och böckerna om Musse & Helium går starkt. Även Annika Norlins kritikerrosade romandebut Jag ser allt du gör och Stina Jacksons Ödesmark är väldigt efterfrågade just nu, säger Anna Austin, Kategorichef Bok på Bokhandelsgruppen.

Våren är som vanligt en tid för många presentinköp inför mors dag och studenttider. Trots att firanden uteblir tycks viljan att ge presenter bestå.

– Böcker, spel och pussel är presenter som aldrig går ur tiden. Jag tror faktiskt också att många passar på att unna sig själva en present i dessa tider, säger Anna Austin, Kategorichef Bok på Bokhandelsgruppen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alexandra Fröding, presskontakt, tel. 0707-75 27 83

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker samt inspirerande varor för alla som vill planera och förvara, skriva och skapa eller samlas kring spel och pussel. Via abonnemangstjänsten Bokus Play erbjuds tusentals ljud- och e-böcker för livets alla bokstunder. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Akademibokhandeln (bolag Bokhandelsgruppen) ingår i Bokusgruppen, som ägs av Volati AB och delar företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokusgruppen.com.