Avtal 2013: ”Medarbetarnas inflytande måste öka”

Report this content

Höjda löner, ökat inflytande och minskade löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade sektorer och branscher. Det är några av de målsättningar som fackförbunden Vision och Akademikerförbundet SSR har i 2013 års avtalsrörelse. I dag lämnades yrkandet över till arbetsgivaren Sveriges Kommuner och Landsting.

Vision och Akademikerförbundet SSR tecknar avtal för 165 000 medarbetare i landsting och kommuner. En viktig målsättning med avtal 2013 är att löneskillnaderna mellan kvinno- och mansdominerade sektorer och branscher ska minska – för att på sikt försvinna. Vi vill också att fack och arbetsgivare tillsammans ska kartlägga och analysera lönerna, för att identifiera var behoven av löneökning är störst.

Vårt mål är höjda reallöner för Akademikerförbundet SSR:s och Visions medlemmar, men vi har valt att inte ange en exakt siffra i yrkandet till SKL och Pacta.

– Vi vill att våra medlemmar genom sin arbetsinsats ska kunna påverka sin lön och sin utveckling. De ska också få ökat inflytande och möjlighet att påverka sina villkor, till exempel arbetstiden för att underlätta livspusslet. Våra målsättningar tar sikte på de områden som både vi och vår motpart har pekat ut som avgörande för att göra sektorn mer attraktiv. Nu är det upp till oss som parter att hitta konstruktiva lösningar på de utmaningar vi ser, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

– För att klara av att behålla och konkurrera om dagens och morgondagens akademiker måste Sveriges kommuner och Landsting börja betala rätt lön för rätt jobb. Vi vill utveckla förutsättningarna för våra medlemmar och lönesättande chefer att bli mer involverade i det lokala lönebildningsarbetet. Parterna ska arbeta aktivt med åtgärder som leder till en ökad lönespridning. Dessa åtgärder ska leda till att våra medlemmar får bra möjligheter till god löneutveckling, säger Heike Erkers, förbundsordförande i Akademikerförbundet SSR.

Akademikerförbundet SSR och Vision vill också bland annat att:

• Löneutvecklingen ska följa medarbetarens egen utveckling inom yrket.
  • Medarbetaren ska få större inflytande i lönesättningen och sambandet mellan lön och arbetsinsats ska bli tydligare.
  • Möjligheterna att kompetens- och karriärutvecklas ska öka och kopplas till löneutvecklingen.
  • Parterna aktivt ska arbeta med att öka lönespridningen inom olika yrken.
  • Chefer ska få bättre förutsättningar att vara mer involverade i det lokala lönebildningsarbetet.

Det nuvarande avtalet går ut 31 mars 2013. Yrkandet i sin helhet finns på www.vision.se och www.akademssr.se

För ytterligare frågor och kommentarer kontakta:

Förhandlingscheferna Mona Tapper, Vision, tfn 070 - 623 98 07 eller Markus Furuberg, Akademikerförbundet SSR, tfn 070 - 817 44 29.

Presscheferna Stina Andersson, Akademikerförbundet SSR, 070 - 618 44 87 eller Nina Odermalm Schei, Vision, 0730 - 567 033.

Taggar: