I dag flashmobbar vi för välfärden

Report this content

I dag, på alla hjärtans dag, genomför vi i Akademikerförbundet SSR en flashmobb i centrala Stockholm för att manifestera att vi hjärtar välfärd.

En flashmobb är när en grupp plötsligt samlas på en offentlig plats och gör någonting oväntat under en kort period för att sedan skingras direkt efter. Tanken är att människor ska få se någonting oväntat, något som verkar spontant.

Samtidigt som vi genomför vår flashmobb i dag får Sveriges 290 kommunstyrelseordföranden varsitt brev. Avsändare är Akademikerförbundet SSR:s ordförande Christin Johansson som dessutom under förmiddagen överlämnar samma brev till Håkan Sörman, vd för Sveriges kommuner och landsting. Brevet innehåller en kärleksförklaring; vi hjärtar välfärden.

Välfärden är den grundpelare som får vårt samhälle att fungera. Den är en förut­sättning för såväl social sammanhållning som ekonomisk framgång. Varje investe­rad krona för en bättre välfärd ger mångfalt tillbaka – både samhällsekonomiskt och i form av ett uthålligare samhälle.

Brevet i sin helhet hittar du som bilaga till detta pressmeddelande. Du hittar det även på www.akademssr.se/vihjartarvalfard tillsammans med inspirations- och fördjupningsmaterial om välfärden och välfärdspolitiken. Videoklipp från vår flashmobb kommer också att publiceras där i eftermiddag.

Tid: Tisdag 14 februari, kl 12:15
Plats: Stockholms centralstation, stora vänthallen

Frågor besvaras av Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-174406, och Stina Andersson, presschef, mobil 0706-184487.

Akademikerförbundet SSR organiserar 61 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.

Taggar: