Imorgon öppnas 290 viktiga kärleksbrev

Report this content

Imorgon, på alla hjärtans dag, får Sveriges 290 kommunstyrelseordföranden varsitt brev. Avsändare är Akademikerförbundet SSR:s ordförande Christin Johansson som samma dag personligen överlämnar samma brev till Håkan Sörman, vd för Sveriges kommuner och landsting. Brevet innehåller en kärleksförklaring; vi hjärtar välfärd.

Akademikerförbundet SSR organiserar socialsekreterare, kuratorer, biståndshand­läggare och andra yrkesgrupper. Våra medlemmar ser hur vardagen för funktionshindrade, äldre, hemlösa, barn som far illa, missbrukare, arbetslösa och andra utsatta grupper hänger ihop med politiska beslut. De ser bristerna i välfärden men kan också lyfta fram goda exem­pel för att ge politiker bättre underlag för sina viktiga beslut. Därför startar vi nu kampanjen Vi hjärtar välfärd. Därför skickar vi idag, på alla hjärtans dag, vårt viktiga brev till Sveriges kommunsstyrelseordföranden.

– Vi vet att det skiljer mycket från kommun till kommun i hur välfärdsarbetet ser ut, men vi vill ändå peka på några generella problem som orsakas av till exempel hög arbetsbelastning och ont om tid till förebyggande arbete och uppföljning, säger Christin Johansson.

Välfärden är den grundpelare som får vårt samhälle att fungera. Den är en förut­sättning för såväl social sammanhållning som ekonomisk framgång. Varje investe­rad krona för en bättre välfärd ger mångfalt tillbaka – både samhällsekonomiskt och i form av ett uthålligare samhälle. Här är några viktiga och i vissa kommuner akuta välfärdspolitiska problem som vi vill rikta kommunstyrelseordförandenas uppmärksamhet på:

• Personalomsättning. Hög personalomsättning orsakar problem för social­tjänsten i många kommuner, till exempel genom att värdefull erfarenhet går förlorad. Hur ser det ut i din kommun?
  • Barnskydd. I många kommuner är arbetsbelastningen hög och man har svårt att leva upp till Socialtjänstlagens krav på barnskyddsutredningar. Följer din kommun lagen?
  • Förebyggande arbete. Genom förebyggande arbete spar socialtjänsten pengar och mänskligt lidande. Kan din kommun bli effektivare?
  • Uppföljning. Uppföljning är viktigt för att kontrollera kvaliteten, särskilt i dag då många av välfärdstjänsterna utförs av privata företag. Hur ser förutsätt­ningarna ut för god uppföljning i din kommun?
  • Försörjningsstöd. Ökat behov av försörjningsstöd medför ökad arbetsbe­lastning för socialkontoren och därmed ökad risk för kvalitetsproblem. Hur ser det ut i din kommun?
  • Skolkurator. Nya skollagen, som började gälla 1 juli 2011, säger att eleverna ska ha tillgång till kurator. Följer din kommun lagen?

Brevet i sin helhet bifogas pressmeddelandet. Du hittar det även på www.akademssr.se/vihjartarvalfard tillsammans med inspirations- och fördjupningsmaterial om välfärden och välfärdspolitiken.

Frågor besvaras av Christin Johansson, telefon 0708-17 44 59.

Stina Andersson Press- och kommunikationschef Telefon 08-617 44 87 Mobil 070-618 44 87 stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 61 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.

Taggar: