Akademikerförbundet SSR beklagar den tragiska händelsen i går kväll då en av våra medlemmar dödades i sitt arbete.

Pressmeddelande

Akademikerförbundet SSR beklagar den tragiska händelse igår kväll då en behandlingsassistent i sin yrkesutövning knivdödades av en ung person på ett behandlingshem. Enligt uppgift skedde detta oprovocerat utan några tidigare indikationer på hot om våld. Kvinnan var medlem i Akademikerförbundet SSR.

-Vi har kontakt med den lokala föreningen och är försäkrade om att personalen tas om hand på bästa sätt. Krishantering påbörjades i går kväll enligt de rutiner som finns. I övrigt avvaktar vi vad polisutredningen och SiS egen utredning kommer fram till för att senare se vilka eventuella ytterligare åtgärder som kan vidtas för att förebygga den här sortens tragiska händelser, säger Isabella Torregiani på Akademikerförbundet SSR

- Vi ser med stort allvar på det inträffade. Denna händelse visar hur svårt och komplicerat detta arbete är. Personalen har att arbeta med en målgrupp med komplex problembild. Det är en stor utmaning att balansera behandling med säkerhetsarbete. Men vi tycker ändå att man bör vara försiktiga med att skapa helt slutna behandlingsmiljöer avslutar Isabella Torregiani.

SiS, Statens institutionsstyrelse, är en statlig myndighet som bedriver vård och behandling av ungdomar och vuxna missbrukare. Tunagården är ett öppet behandlingshem för pojkar mellan 14 och 21 år som begått sexuella övergrepp.

Ytterligare information fås av Isabella Torregiani, Akademikerförbundet SSR, 0708-17 44 49.