• Akademikerförbundet SSR/

Akademikerförbundet SSR välkomnar Kerstin Wigzells utredning ”Former för stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst” som ger många goda förslag för utvecklings - och kvalitetsarbetet i socialtjänsten.

OBS! Justerat pressmeddelande!

Akademikerförbundet SSR välkomnar Kerstin Wigzells utredning "Former för stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst" som ger många goda förslag för utvecklings - och kvalitetsarbetet i socialtjänsten.

En statlig utredning under ledning av Kerstin Wigzell tillsattes den 20 juni 2007. Utredningens uppdrag var att ge förslag på hur statliga medel på bästa sätt kan stödja kunskapsutvecklingen inom socialtjänstens område. Kerstin Wigzell lämnar i dag sitt utredningsförslag.

Varje år avsätts stora summor pengar från olika institutioner till spridda projekt som genomförs under stark tidspress. 2006 avsattes 2 miljarder kronor till projekt. Utredningens förslag om avtal mellan Socialstyrelsen och Sveriges Kommuner och Landsting för hur utvecklingsmedel ska styras, är därför ett stort steg framåt för socialtjänsten!

Akademikerförbundet SSR är särskilt glad över att utredningen tar upp behovet av att särskilda experttjänster inrättas i kommunerna för att underlätta kunskapsöverföring till mindre erfarna. Dessa tjänster blir nya karriärvägar för duktiga erfarna socialarbetare, säger Titti Fränkel, utvecklingschef socialt arbete på Akademikerförbundet SSR.
- Bortsett från den effekt det skulle ha på kunskapsutvecklingen är det en nödvändig åtgärd för att få de skickligaste och mest erfarna socialarbetarna att stannar kvar i yrket, fortsätter Titti Fränkel

För att lyckas med ett systematiskt utvecklings- och kvalitetsarbete inom socialtjänsten är grundutbildningens innehåll avgörande. Den nya socionomutbildningen har tillförts ett antal nya mål för att anpassas till samhällets krav. Utredningen föreslår en översyn 2010.
- Akademikerförbundet SSR anser inte att det finns anledning att vänta på en översyn utan kräver i stället en förlängning av socionomutbildningen med det snaraste, säger Titti Fränkel. - Förslaget om en satsning på universitetsforskning inom socialt arbete välkomnar vi, men vi vill också poängtera behovet av stöd till FOU (forskning och utveckling) för att nå framgång i det lokal utvecklings- och utvärderingsarbetet, avslutar Titti Fränkel.

För ytterligare information kontakt Akademikerförbundet SSRs utvecklingschef socialt arbete, Titti Fränkel på telefon 0703-70 44 33.

Akademikerförbundet SSR s press - och kommunikationschef Stina Andersson 070-618 44 87