Akademikerförundet SSR i Almedalen: Laga välfärden och fixa arbetsmarknaden

Ministrar, generaldirektörer och toppnamn inom svenskt förenings- och näringsliv slåss om ordet i våra debattpaneler när vi skärskådar Sveriges välfärds- och arbetsmarknadspolitik.

I fem heta seminarier i Almedalen diskuterar vi hur vi kan laga välfärden och fixa arbetsmarknaden:

Dags för tydligare rollfördelning i politiskt styrda organisationer. Vi diskuterar brister i kommunpolitikernas kunskaper om ledarskap. Deltar gör bland annat ekonomiforskaren Ola Mattisson. Måndag 30 juni kl 10:00.

”Ofärdsland” – har vi brutit utanförskapet? Vi diskuterar hur arbetsmarknadspolitiken och trygghetssystemen förändrats. Deltar gör bland annat Anna Dahlberg, politisk chefredaktör på Expressen, och Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin. Måndag 30 juni kl 14:30.

Ska kommunen sköta Arbetsförmedlingens jobb? Vi diskuterar vad som händer när statlig arbetsmarknadspolitik övergår till kommunal arbetsmarknadsinsats. Medverkar gör bland annat Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg och Metalls förbundsordförande Anders Ferbe. Tisdag 1 juli kl 11:00.

Är ett jobb mer rätt för Evin än för Erik? Vi diskuterar om det finns inlåsningseffekter i fel jobb för utlandsutbildade och vad missmatchningen på svensk arbetsmarknad kostar. I panelen bland annat LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och Svenskt Näringslivs VD Carola Lemne. Tisdag 1 juli kl 14:30.

Äldreomsorg utan biståndsbeslut – hur kan det se ut? Vi diskuterar vad som händer när alltfler av biståndsbesluten inom äldreomsorgen fattas utan biståndshandläggarnas medverkan. Medverkar gör bland annat barn- och äldreminister Maria Larsson. Onsdag 2 juli kl 11:30.

Läs mer på www.akademssr.se

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, telefon 08-617 44 87, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.