Avgörande förstärkningar av a-kassan och sjukförsäkringen

Socialdemokraterna och miljöpartiet har kommit överens om att höja taket i arbetslöshetsförsäkringen och att ersättningsnivån ska vara 80 procent under hela ersättningsperioden. De föreslår även förstärkningar av sjukförsäkringen.

- För Akademikerförbundet SSR som välfärdsförbund är förstärkningarna av a-kassan och sjukförsäkringen två av de viktigaste förslagen för att stärka jobblinjen och välfärden. Det bådar gott, säger Heike Erkers, ordförande för Akademikerförbundet SSR.

- Äntligen blir det tydligt från politikens håll att man vill att a-kassan ska vara en inkomstbaserad omställningsförsäkring igen. Att höja taket och se över de för hårda inträdeskraven är centralt för svensk arbetsmarknads funktionssätt, säger Heike Erkers.

- Under tiden man är arbetslös är det avgörande att man kan lägga all kraft på att söka jobb. Då är en inkomstbaserad ersättning viktig. Det vi har sett de senaste tolv åren när a-kassan har urholkats successivt är att nästan ingen har fått ut 80 procent av sin tidigare lön i a-kassa. Då har de arbetslösa tvingats lägga energi på sin ekonomi istället för på att söka jobb. Det strider mot arbetslinjen, förklarar Heike Erkers.

- Nästan hälften av alla som får försörjningsstöd får det av den enda anledningen att de är arbetslösa. Till exempel fick var fjärde försörjningsstöd fastän de hade a-kassa eller sjukpenning, men ändå inte klarade sig. Förutsättningarna för att de ska klara sig framöver ökar nu betydligt, fortsätter Heike Erkers.

Dessutom föreslås i uppgörelsen att taket i sjukförsäkringen ska höjas och de bortre tidsgränserna tas bort eller ses över. Även skyddet vid sjukdom för studerande förstärks.

– De förslagen är välkomna reformer som lagar välfärden och gör att sjuka kan få bättre förutsättningar att rehabiliteras snabbare och bättre tillbaka till arbetsliv eller studier, avslutar Heike Erkers.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, 0706-22 39 78
Stina Andersson, press- och kommunikationschef Akademikerförbundet SSR, 0706-18 44 87
Cecilia Axelsson, pressekreterare 070 - 690 44 23

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.