Avtal klart för akademikerna inom Svenska Kyrkan

Avtal klart för akademikerna inom Svenska Kyrkan

Nytt centralt löneavtal har tecknats mellan Svenska Kyrkan och Akademikerförbundet SSR, Jusek och förtecknade förbund. Avtalet berör 5300 Saco-medlemmar och gäller från den 1 april 2008 till den 31 mars 2011. Avtalet omfattar tre lönerevisioner.

Avtalet ger ett värde som väl uppgår till 10,2 procent för de anställda akademikerna inom Svenska Kyrkan.

Avtalet innebär två extra semesterdagar från 25 till 27 dagar, till och med 39 år. Avtalet ger dessutom kraftig höjning av semester- och övertidsersättningen med 11 procent. Extra ledighet kommer att utgå när den 6 juni infaller på en helg. I avtalet finns också bra skrivningar när det gäller kompensation vid bruten dygnsvila. Villkoren för föräldralediga är också förbättrade i och med höjningen av föräldraförmånen till 90 dagar.

Vi har kommit överens med arbetsgivaren om stora förbättringar av hela löneavtalet. Vi genomför partsgemensamma seminarier, detta för att utveckla hela löneprocessen och den individuella lönesättningen.

- Mest nöjd är jag med skrivningarna i avtalet där det tydligt framgår ytterligare fasta kriterier för lönesättningen, och att vi skall utarbeta ett gemensamt verktyg för den individuella och differentierade lönesättningen, säger ombudsman Karin Brunzell.

För mer information kontakta Akademikerförbundet SSRs ombudsman Karin Brunzell på tel 0706-39 44 96.