Banbrytande avtal, normen är bruten

Vi gratulerar de båda lärarfacken till ett nytt kollektivavtal efter en lång och pressad avtalsrörelse.

– Vad som är speciellt och mycket avgörande för framtiden är att de båda lärarfacken har brutit normen i svensk avtalsrörelse. Nu ser vi att medlingsinstitutet inte längre håller fast vid industriavtalet som märke för resterande parter på arbetsmarknaden, säger Markus Furuberg förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

Vad som också glädjer oss är att två kvinnodominerade akademikerförbund fått ordentligt med löneökning, vilket är helt i sin ordning.

– Vad vi nu väntar oss inför stundande avtalsrörelse är att fler att fackförbund få stöd i kampen mot de strukturella löneskillnaderna, avslutat Markus Furuberg.

Förhandlingschef  Markus Furuberg har telefon 0708-17 44 29

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, telefon 08-617 44 87, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.