Bra initiativ Carin Götblad. Viktigt nu när kommunerna minskar på den förebyggande verksamheten

Bra initiativ Carin Götblad.
Akademikerförbundet SSRs medlemmar, socialsekreterarna, uppger i en ny undersökning att kommunerna tvärtemot minskar på det förebyggande arbetet. Därför är det ytterst angeläget att staten stödjer förslaget Projekt Pojke.
I dag har Länspolismästare i Stockholm Carin Götblad föreslagit starkare insatser för förebyggande verksamhet för att motverka sociala problem, psykisk ohälsa, stereotypa könsroller hos unga män och pojkar som riskerar att dras in i kriminalitet.
-Projekt Pojke är ett mycket bra förslag. Dessa ungdomar är väldigt utsatta idag och vi välkomnar och hoppas att staten satsar pengar i förslaget. Men vi kräver också att kommunerna tar sitt långsiktiga ansvar för ungdomarna. Det behövs starka och uthålliga resurser för att förebygga att fler unga pojkar hamnar i svåra situationer, säger Akademikerförbundet SSRs förbundsordförande Christin Johansson I en alldeles ny undersökning som Akademikerförbundet SSR har gett Novus i uppdrag att göra visar det sig att kommunernas resurser för det förebyggande arbetet minskar. Hela 46 procent av de intervjuade socialsekreterarna uppger att resurserna för det förebyggande arbetet har minskat. Dessutom uppger tre av tio att möjligheterna att placera barn och ungdomar minskar. -Detta visar på en kortsiktighet från kommunernas sida. Om barn och ungdomar på väg in i missbruk eller kriminalitet fångas upp tidigt kommer det att göra skillnad. Att minska på resurser för förebyggande insatser är alltid dålig politik och i synnerhet i dessa tider, säger Christin Johansson.

Telefon till Christin Johansson 0708-17 44 59 Undersökningen bifogas