Bygg ut alternativa påföljder istället för överbeläggning på fängelser

När polis och åklagare får mer resurser blir det överbeläggning på fängelser med stora problem som följd. Istället bör vi bygga ut alternativa påföljder, anser Akademikerförbundet SSRs medlemmar inom Kriminalvården. Enligt de prognoser kriminalvården gör tillsammans med de övriga rättsvårdande myndigheterna kommer det att uppstå platsbrist på både anstalter och häkten under de närmaste åren. Konsekvenserna kan bli dubbel överbeläggning och soningsköer för de som är dömda till fängelsestraff. Soningskö innebär att de dömda är på fri fot i avvaktan på fängelse. -En soningskö är inte bra för de dömda som tvingas gå och vänta på ett utdömt fängelsestraff när de till exempel har påbörjat ett arbete som måste avbrytas. Det är inte heller bra för anhöriga, brottsoffer eller för allmänheten, säger Lars Jonsson central facklig förtroendeman Akademikerförbundet SSR, Kriminalvården.
Vi vet att överbeläggning skapar stora arbetsmiljöproblem som påverkar både de anställda inom kriminalvården och de intagna. Hot och våld kommer att öka och trycket på de anställda skruvas upp. Uppdraget att motivera och påverka klienter att förändra sina beteenden blir svårare och programverksamheten kommer inte att hinna med ökade tryck.
Kriminalvården är sist i rättsvårdskedjan och påverkas omedelbart om polis, åklagare och domstolar får mer resurser. Detta måste hänga samman, både med det uppdrag som kriminalvården har, och behoven av platser och frivårdsresurer.
-Ett annat sätt är att snarast bygga ut det alternativa påföljdssystemet, där frivården är en viktig del och där det görs ett bra arbete med gott resultat. Frivårdspåföljderna är mycket billigare än de frihetsberövade straffen men behöver självklart resurser i paritet med uppdrag och utveckling, avslutar Lars Jonsson.

Ytterligare information fås av Lars Jonsson, central facklig förtroendeman Akademikerförbundet SSR på Kriminalvården. Telefon 0709 61 51 31.