Ett ungt fackförbund som ökar i medlemstal

2008 02 07

Akademikerförbundet SSR, Ett ungt fackförbund som ökar i medlemsantal

Under föregående år ökade antalet yrkesverksamma medlemmar inom Akademikerförbundet SSR med 2,2 procent. Förbundet i sin helhet ökade med 0,9 procent. Akademikerförbundet SSR har i dag 53 219 medlemmar.

-Det är mycket glädjande att vi under detta tuffa år kan redovisa positiva rekryterings- siffror. Resultatet beror på att vi jobbbar både med fackliga frågor och med professionsfrågor. Den inkomstförsäkring som ingår i medlemsavgiften och en låg a-kasseavgift är ytterligare orsaker till medlemsökningen. Vi har dessutom intensifierat vårt rekryteringsarbete under året. Tillsammans med våra förtroendevalda har vi personligen träffat många nya medlemmar, säger förbundsordförande Christin Johansson.

Förbundet blir yngre med åren. Jämför vi med år 2006 har åldersgruppen 20-29 år ökat med hela 40 procent. Bland de något äldre medlemmarna har de mellan 50 -59 år minskat med 2 procent och de över 60 år med hela 23 procent.

-För oss är det ökade medlemsantalet extra anmärkningsvärt när det under året skett så stora förändringar i avgiften till a-kassan som påverkar hela fackföreningsrörelsen på ett allvarligt sätt, avslutar Christin Johansson.

Telefon till förbundsordförande Christin Johansson är 0708-17 44 59.