Förhastat förslag att ombilda lärosäten till stiftelser

Regeringen är i full färd med att bädda för att ombilda universitet och högskolor till stiftelser. Snabbt och fel, menar Akademikerförbundet SSR.

I dag är alla större universitet och högskolor i Sverige myndigheter under utbildningsdepartementet. Det innebär att staten har ansvar och insyn, samt att verksamheten kan påverkas genom politiska beslut.

– Allt sådant försvinner om lärosäten övergår i stiftelseform, för att inte tala om lärar- och studentinflytande, säger Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR.

Regeringen har i promemorian ”Högskolestiftelser – en ny verksamhetsform för ökad handlingsfrihet” föreslagit att kunna ombilda några universitet och högskolor till stiftelser. Men eftersom ombildningar till stiftelser är oåterkalleliga finns all anledning att inte göra något förhastat. Akademikerförbundet SSR är dessutom kritiskt mot att regeringen valt att göra en enkel promemoria i stället för en statlig offentlig utredning (SOU) och pressa fram ett genomförande strax före nästa års allmänna val.

– Uppenbarligen vill regeringen driva igenom det här förslaget så att ett eventuellt annat regeringsunderlag inte kan göra reformen ogjord. Samma sak hände nämligen 1994 när Chalmers och Högskolan i Jönköping blev stiftelser, säger Ursula Berge.

Enligt lagen är det snudd på omöjligt att ändra en stiftelses uppdrag. Stiftelser skapar i sin tur ofta aktiebolag för att driva själva verksamheten.

– Stiftelser ska vara oföränderliga, och aktiebolag ska generera vinst. Båda de motiven är främmande för högre utbildning och forskning vars syfte har en betydligt bredare och mer långsiktig funktion på samhällsnivå, säger Ursula Berge.

Nu arrangerar Akademikerförbundet SSR i samarbete med Sveriges universitetslärarförbund (SULF) en konferens om regeringens förslag, för att bredda debatten innan det är för sent. Där deltar bland andra Peter Honeth, statssekreterare på utbildningsdepartementet.

Konferensen äger rum i dag den 13 september kl 9.00 – 12.00 i Musiksalen, City Conference Centre Norra Latin, Drottninggatan 71B, Stockholm. Den webbsänds även via Bambuser: http://embed.bambuser.com/channel/sulf. Läs mer om konferensen på http://www.akademssr.se/text/hogskolestiftelser-omvag-eller-naturlig-utveckling

Kontakt:
Ursula Berge, samhällspolitisk chef Akademikerförbundet SSR, 070-622 96 05
Jöran Lindeberg, pressekreterare Akademikerförbundet SSR, 070-827 44 22

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.