Fredrik Kornebäck ny presschef på Akademikerförbundet SSR

Fredrik Kornebäck tillträder i dag tjänsten som presschef på Akademikerförbundet SSR. Han kommer närmast från tjänsten som presschef på fackförbundet Kommunal där han arbetat i drygt tre år.

- Vi är mycket glada över att ha rekryterat en så kvalificerad och erfaren presschef som Fredrik Kornebäck. Han har gedigen erfarenhet av pressarbete och av de politiska och fackliga frågor som förbundet driver, säger Lars Holmblad, förbundsdirektör för Akademikerförbundet SSR.

Fredrik Kornebäck har en mångårig erfarenhet av press- och mediearbete. Han har bland annat varit presschef för Socialdemokraterna och var mellan 2014 och våren 2017 pressekreterare åt finansminister Magdalena Andersson. Fredrik Kornebäck har också en tidigare flerårig bakgrund som journalist med erfarenhet från såväl lokalpress, kvällspress som fackförbundspress. Han efterträder Joanna Abrahamsson som gått vidare till jobbet som presschef på Socialdemokraternas kansli i Europaparlamentet.

- Jag upplever att SSR är ett aktivt fackförbund som har medlemmarna i fokus och en stark vilja att driva samhällsdebatten. Det känns roligt att få vara med och utveckla det arbetet, säger Fredrik Kornebäck.

Margareta Bosved, kommunikationschef
Akademikerförbundet SSR
margareta.bosved@akademssr.se

Fredrik Kornebäck, presschef
Akademikerförbundet SSR
fredrik.kornebäck@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 73 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.