Hälsosammare vård tack vare helhetssyn på människan

Välkommen till en konferens om hur vi kan uppnå en hälsosammare vård genom att satsa på psykosocial kompetens inom vården. Medverkar gör bland annat socialförsäkringsminister Ulf Kristersson samt psykologen och psykoterapeuten Barbro Lennéer Axelsson, författare till flera storsäljande böcker om kris- och konflikthantering.

Psykisk ohälsa påverkar kroppen. På den punkten råder det konsensus inom vetenskapen. Forskning visar psykosocialt stöd är avgörande för återhämtning. Ändå råder stor okunskap bland politiker och beslutsfattare om de kostnader som finns att spara ifall de skulle satsa på fler kuratorstjänster i vården. Och ersättningssystemen klarar inte av att beräkna det långsiktiga värdet av kuratorernas förebyggande insatser.

Moderator för konferensen är författaren och journalisten Göran Rosenberg. Hålltider och övriga medverkande hittar du i konferensprogrammet.

Tid: Måndag 7 maj, kl 10:00-16:30
Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Konferensen är fulltecknad men det finns plats för dig som är journalist, kontakta Titti Fränkel, telefon 0703-70 44 33.

Henrik Alfredsson, pressekreterare, telefon 08-617 44 06, mobil 0727-17 44 06, henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.