Hot och våld ökar i socialtjänsten, ny undersökning

Ny undersökning, socialsekreterarna anser att problemen med hot och våld ökar i socialtjänsten.
Akademikerförbundet SSR redovisar ny undersökning om socialsekreterarnas utsatthet när det gäller hot och våld inom socialtjänsten. Undersökningen genomfördes under tiden 26 januari till 10 februari 2010. Mätningen omfattar 600 intervjuer.
Nästan 9 av 10 socialsekreterare upplever att det finns risk för hot och våld på arbetsplatsen.
-En mycket hög siffra. Ingen ska behöva utsättas för hot eller våld i sitt arbete. Socialsekreterarna som i sin yrkesutövning arbetar med människor som behöver stöd behöver själva känna sig trygga i sin vardagliga arbetssituation, säger Akademikerförbundet SSRs ordförande Christin Johansson.
- Livet kan förändras drastiskt för en enskild tjänsteman som utsätts för hot och våld, även anhöriga påverkas negativt och arbetsplatsen i sin helhet. Därför är det mycket anmärkningsvärt att polisen har lämnat så många anmälningar mot hot och våld utan åtgärd, fortsätter Christin Johansson. Två av tio anser att hot och våld ökat under senare år enligt undersökningen.
- Det är troligt att hot och våld ökar när fler människor söker sig till socialtjänsten. Pressade arbetssituationer och stor belastning på socialsekreterarna ökar risken för hot och våld. Försörjningsstödet i kommunerna har ökat i snitt med 20 procent under det senaste året, fortsätter Christin Johansson.
Dessutom anser 3 av 10 att arbetsplatsen inte är utformad för att minska risken för hot och våld.
-Att det fortfarande är en tredjedel av socialsekreterarna i undersökningen som tycker att arbetsplatsen inte är utformad för att minska riskerna är förvånande. Det är arbetsgivarnas skyldighet att tillse att arbetsplatsen är säker och arbetsgivarna har ansvaret för att förebygga riskerna för hot och våld på arbetsplatserna, fortsätter Christin Johansson. För att minska hot och våldsituationer krävs dokumenterade välkända rutiner, regelbundna utbildningsinsatser och ändamålsenliga lokaler. Det ska också ges förutsättningar att jobba professionellt.
Undersökningen i sin helhet bifogas Akademikerförbundet SSRs handbok "hot och våld i arbetslivet" bifogas Telefon till förbundsordförande Christin Johansson 0708-17 44 59.