Hur trygghetssystemen kollapsat och hur försörjningsstödet tar smällen, pressträff den 7 april klockan 10 Stockholm

Vi kommer att presentera en ny stor rapport om hur trygghetssystem har urholkats och det sista skyddsnätet, försörjningsstödet, får ta allt mer ansvar. Med trygghetssystemen menar vi arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen. Vi visar också att andra ersättningar som föräldraförsäkring och äldreförsörjningsstöd inte betalas ut i tid. Och att allt fler tvingas gå på försörjningsstöd för att de t.ex. vänta på en barnomsorgsplats. Vi har en för svag välfärd när människor inte längre klarar sig på de inkomstbaserade försäkringssystemen.

På pressträffen deltar Heike Erkers förbundsordförande på Akademikerförbundet SSR, Ursula Berge författare till rapporten och samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR.

Måndag den 7 april klockan 10.00 i Ljusgården, Berns salonger, Stockholm

Samma dag på Berns klockan 11.30 har vi ett seminarium om trygghetssystemen, med rubriken ”Var det så här det skulle bli?” Medverkar gör Gunnar Axén, Gunvor G Eriksson, Lars-Gunnar Winsa och Heike Erkers.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar drygt 63 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.