Inbjudan till pressträff – Bara en av sex får försörjningsstöd i Stockholm län av rätt skäl

Onsdag 9 april klockan 10.00 på Hantverkargatan 31, 2 trappor, Stocholm

Akademikerförbundet SSR bjuder in till pressträff om försörjningsstödet där vi visar siffror, från Socialstyrelsen, på hur många som får försörjningsstöd av rätt respektive fel skäl. Undersökningens dystra siffror vittnar om ett systemfel som måste rättas till. Alltför många befinner sig i försörjningsstöd när de egentligen skulle var i arbetslöshetsförsäkringen eller i övriga socialförsäkringar.

På pressträffen visar vi Stockholm stads och stadsdelarnas siffror – samt länets kommuner. Deltar på pressträffen gör förbundsordförande Heike Erkers, Lovisa Nerbrant SSR -ordförande i Stockholm, Ursula Berge Samhällspolitisk chef och Alva Olmås Ingel, tillförordnad enhetschef på försörjningsstöd i Stockholm stad.

Varmt välkomna!

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.