Integration – inte bara förortens ansvar

Bra att regeringen ser integrationsproblemen, men det krävs mer än enstaka punktinsatser för att komma till rätta med dem. Det säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers i en kommentar till Ullenhags utspel om prestationsbaserat förortsbidrag.

Svenska Dagbladet idag meddelar integrationsminister Ullenhag att regeringen i budgeten för 2013-2014 satsar 200 miljoner kronor på 15 socialt utsatta statsdelar i olika delar av landet. Mest pengar ska gå till de stadsdelar som lyckas bäst i arbetet för att minska utanförskap.

– Det är välkommet att regeringen uppmärksammar de problem som finns i många förorter. Våra medlemmar som arbetar inom socialtjänsten vittnar dagligen om de akuta problem som finns i de här områdena. Men vi menar att Ullenhags förslag riskerar att leda fel, säger förbundsordförande Heike Erkers.

– Tyvärr finns det en ton i delar av regeringens politik som lägger ansvaret för integrationen och skuldbördan för utanförskapet på de invandrade och på de statsdelar de är hänvisade att bo i. Det kanske vore bättre att erbjuda de rika stadsdelarna – som Östermalm, Askim och Limhamn – prestationsersättning för satsningar som bryter segregationen i boendet och på arbetsmarknaden, säger Heike Erkers.

Akademikerförbundet SSR menar att lokalt engagemang i förorterna måste mötas upp och stödjas av den nationella nivån på ett helt annat sätt än vad som görs idag. Ska kampen mot utanförskap lyckas krävs långsiktiga, strukturella satsningar. Det handlar om allt från kvalitén i skolan och boendet och möjligheten till egen försörjning till att skapa förutsättningar för Socialtjänsten och hälso- och sjukvården att arbeta uppsökande och förebyggande.

Det finns inga genvägar, det räcker inte med punktinsatser.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, tel 070-622 39 78
Camilla Sköld, socialpolitisk chef Akademikerförbundet SSR, tel 070-366 76 73

Henrik Alfredsson, pressekreterare, telefon 08-617 44 06, mobil 0727-17 44 06, henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.