Kollektivavtal får starkt stöd i ny undersökning

Ny undersökningen, vi avlivar myten De allra flest har en positiv inställning till kollektivavtal

Akademikerförbundet SSR har genom undersökningsföretaget Novus frågat 1000 personer om deras inställning till kollektivavtal. Svaren ger en mycket positiv bild som kanske är något förvånande med tanke på de senaste årens diskussioner och ifrågasättande av kollektivavtalen.

-Vi avlivar myten, myten om att kollektivavtalen som form har gjort sitt. Hela sex av tio anser att de flesta anställda i Sverige i dag har stort behov av kollektivavtal, säger Eva Fagerberg förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

Många har en mycket positiv bild av kollektivavtal. Endast 11 procent är negativa. På frågan om anställdas behov av kollektivavtal ökat under det senaste året svarade hälften att de tror det. Hela 60 procent tyckte att kollektivavtal ger tryggare arbetsliv och skydd mot diskriminering.

Vad regleras då i kollektivavtalet? Lön, övertidsersättning, semester och arbetstider visste hela 72 procent av de tillfrågade. Frågor som dessutom regleras som, uppsägningstid, ersättning vid sjukdom, inflytande och medbestämmande, pensionen, trygghetsförsäkringar och ersättning vid föräldraledighet var man mer osäker på när vi frågande om vad som ingick i kollektivavtalet.
-Detta visar att vi har mer att göra när det gäller att informera och kommunicera om våra gemensamma kollektivavtal. Här har Arbetsgivarna och fackförbunden en ordentlig uppgift framför sig, säger Eva Fagerberg. Vi vet att de arbetsgivare vi förhandlar med anser att kollektivavtal är både ett modernt och ett väl branschanpassat sätt att reglera villkor på, fortsätter Eva Fagerberg

I vår undersökning trodde de flesta att en majoritet av de anställda i Sverige omfattas av kollektivavtal.
-Det är 91 procent av den svenska arbetsmarknaden som omfattas av kollektivavtal. Det är parterna på arbetsmarknaden som ansvarar för att avtalen och att de följs. Avtalen är ett skydd både för de anställda och för arbetsgivarna. Det är roligt och viktigt att allmänheten känner ett strakt förtroende för parterna på arbetsmarknaden avslutar Eva Fagerberg.

Hela undersökningen finns att läsa på Akademikerförbundet SSRs hemsida www.akademssr.se

Kontakt Eva Fagerberg förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR, 0734-19 44 66.