Kommunerna dåligt förberedda på krisen

Ny undersökning, landets kommunchefer intervjuade.
Nu drabbas kommunerna av den ekonomiska krisen. I nio av tio kommuner har det lagts varsel för anställda i den privata eller i den offentliga verksamheten.

Svensk Chefsförening, Akademikerförbundet SSRs chefsmedlemmar, har låtit Novus Opinion telefonintervjua kommuncheferna i 200 kommuner om deras syn på den allvarliga ekonomiska krisen. Intervjuerna genomfördes under tiden 1-16 december.

Få kommuner har mycket god beredskap inför den ekonomiska krisen. Problemen är störst i de små kommunerna. Mycket god beredskap har endast 15 procent av de tillfrågade kommunerna. Och varannan kommun uppger att de har dåliga möjligheter att bidra till att skapa ny sysselsättning. Åtta av tio befarar varsel eller uppsägningar i kommunens egen verksamhet.

- Den arbetsmarkandssituation och finansiella kris vi har fått se under sen hösten gör att kommunerna nu får en svår situation. Hittills har vi sett hur krisen slagit mot det privata näringslivet men nu ser vi hur snabbt den offentliga sektorn drabbas, säger Svensk Chefsförenings ordförande Stig Orustfjord.

- Vi anser att kommunchefernas krav på ytterligare arbetsmarknadsåtgärder bland annat för ungdomar och invandrare samt kompetensutveckling och infrastruktursatsningar är en viktig del för att klara sysselsättningen i kommunerna framöver, fortsätter Stig Orustfjord

Undersökningen visar på stora konsekvenser. I alla kommuner kommer sysselsättningsläget för befolkningen att påverkas under nästa år. I stort sett alla kommunchefer tror att de blir mindre skatteintäkter, ökade socialbidrag och fler ärenden i individ- och familjeomsorgen.
Åtta av tio kommunchefer anser att det finns behov av särskilda statliga insatser för kommunerna.

- Vi ser en allvarlig situation för kommuninvånarna och för kommens verksamhet. Nu krävs att samhället agerar och driver en ansvarsfull politik. Vi kräver statsbidrag till kommunerna för att de viktiga välfärdstjänsterna ska fungera även i en kraftig lågkonjunktur. Risken är stor att kommunerna annars spär på lågkonjunkturen, säger Akademikerförbundet SSRs förbundsordförande Christin Johansson.

Ytterligare information fås av Chefsförenings ordförande Stig Orustfjord på telefon 070-26 99 140 eller av Akademikerförbundet SSRs ordförande Christin Johansson på telefon 0708-17 44 59.

Läs hela undersökningen på vår hemsida www.akademssr.se.