Kommunernas ekonomi svår, ny grupper söker försörjningstöd

Bister ekonomisk framtid enligt Sveriges Kommuner och Landsting – den ekonomiska krisen slår hårt även på kommunal sektor. Nya grupper tvingas söka försörjningsstöd, kostnaderna ökar för kommunerna.

Sveriges Kommuner och Landsting har i dag presenterat Ekonomirapporten – om kommunernas och landstingens ekonomi – maj 2009. Den visar på ett ekonomiskt prekärt läge för många kommuner och landsting som har svårt att leva upp till balanskravet. Statsbidragen kompenserar inte för de ökande utgifterna.

- Vi stödjer SKL i uppfattningen om att enskild kommun eller landsting måste kunna få göra avsteg från balanskravet för att överbrygga krisen, under förutsättning av att den långsiktiga ekonomin bedöms kontrollerad, säger förhandlingschef Eva Fagerberg.

-Vi har från socialtjänsten, från våra medlemmar socialsekreterarna, fått allvarliga rapporter om hur det ser i kommunerna. De oroar sig över situationen och människornas villkor när alltfler behöver försörjningsstöd. Kommunernas invånare har alltid rätt till försörjningsstöd när de inte har möjlighet att försörja sig på annat sätt, fortsätter Eva Fagerberg.

Den största gruppen som nu har behov av försörjningsstöd är unga vuxna. Många av dem har inte hunnit etablera sig på arbetsmarknaden och inte heller varit med i arbetslöshetsförsäkringen eller hunnit kvalificera sig. I de kommuner där varslen inom industrin varit stora är naturligtvis behoven som störst.
- Akademikerförbundet SSR har ställt krav på regeringen att statsbidragen till kommunerna måste öka. Det som avsatts är inte tillräckligt, det behövs mer och det behövs pengar redan i år. Ökade statsbidrag krävs såväl för att klara välfärden men också för att det är klokt att så långt som möjligt undvika varsel i offentlig sektor och inte spä på lågkonjunkturen ytterligare, avslutar Eva Fagerberg.

För ytterligare kommentarer kontakta Akademikerförbundet SSRs förhandlingschef Eva Fagerberg 0734-19 44 66