Konsten att välja rätt morötter – budgetkommentar

Akademikerförbundet SSR tycker att regeringen i sin budget missar att se nyttan av investeringar i välfärd och utbildning som det långsiktigt bästa sättet att skapa ett företagsvänligt samhälle. Ett unikt tillfälle att på en och samma gång eliminera barnfattigdomen och stärka landets konkurrenskraft riskerar att glida oss ur händerna.

Med ett reformutrymme på 23 miljarder har vi bättre förutsättningar än på mycket länge att investera för framtiden. Akademikerförbundet SSR delar regeringens bedömning att det nu är rätt läge att satsa på infrastruktur, forskning och andra områden som stärker Sveriges konkurrenskraft på lång sikt. Att bolagsskattens nivå har betydelse för att attrahera företag till investeringar är rätt. Men att satsa en så stor del av reformutrymmet, närmare åtta miljarder kronor på sänkt bolagsskatt, är det ett effektivt sätt att få ner arbetslösheten? Sverige har redan idag en bolagsskatt som ligger ungefär i nivå med andra OECD-länder. En mindre sänkning av bolagsskatten för att komma i nivå med andra OECD-länder kan säkert vara en god idé men att gå så långt som ner till 22 procent är inte rätt prioritering.

– Konsten att lägga budget är konsten att välja morötter. Konkurrenskraftiga skatter för företagen är en viktig morot men Sverige har andra värden som skapar stark konkurrenskraft i kampen om företagens investeringar än låga skatter, säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers.

I en undersökning som revisionsbolaget PWC gjorde i vintras tillfrågades över 1 250 företagsledare från 60 länder om vilka utmaningar deras företag står inför. De flesta, 53 procent, uppgav kompetensförsörjningen som en av de största utmaningarna för företagets utveckling. Det som fäller avgörandet när en välutbildad person väljer bland jobberbjudanden är i hög grad faktorer som bra barnomsorg och skolor, väl utbyggda kommunikationer, hållbar social trygghet och hög kvalitet i vård och omsorg.

– Det är i kombinationen hållbara skattenivåer och världsledande välfärd som Sverige ska konkurrera. Inte enbart i det första, fortsätter Heike Erkers.

Enligt beräkningar som Tapio Salonen, professor i socialt arbete vid Malmö högskola, gjort skulle det kosta cirka 7 miljarder för att eliminera barnfattigdomen, det vill säga lyfta alla hushåll i Sverige upp till minst 50 procent av medianinkomsten. För Akademikerförbundet SSR handlar det bland annat om investeringar i arbetslöshetsförsäkring, utbildning för barn från studieovana miljöer samt förebyggande och uppsökande verksamhet inom individ- och familjeomsorg.

– Enbart den ofinansierade delen av regeringens föreslagna bolagsskattesänkning kostar 7,6 miljarder, alltså mer än vad det kostar att eliminera barnfattigdomen i Sverige, säger Heike Erkers.

Lägg därtill att samhället, enligt beräkningar som ekonomen Ingvar Nilsson gjort, har en kostnad på uppemot 25-30 miljoner kronor för varje ung människa som hamnar i utanförskap. Då blir det uppenbart att det finns mycket pengar att spara på att investera bort barnfattigdomen. Och mänskligt lidande förstås.

– Tiden har kommit att kalla satsningar på välfärden vid deras rätta namn. Det får vara slut med att bara se dem som röda utgiftsposter i statsbudgeten. Sociala investeringar är en benämning som leder tankarna mer åt rätt håll. För det är just investeringar det handlar om, investeringar som ger mångfalt tillbaka till samhället, inte minst i form av bättre investeringsklimat och tillväxtmöjligheter för företagen, avslutar Heike Erkers.

Heike Erkers, mobil 070-622 39 78.

Vad finns och vad saknas i budgetproppen? Ta del av Akademikerförbundet SSR:s fördjupade kommentar på www.akademssr.se

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, telefon 08-617 44 87, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.