Legitimation för kuratorer – idag togs ett historiskt steg

Det här är en stor dag för Akademikerförbundet SSR och alla våra kuratorer inom hälso- och sjukvården. Idag fattade regeringen beslut om att ge Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram en utbildning som leder till legitimation för kuratorer inom hälso- och sjukvården. Beslutet är banbrytande och ett avgörande steg mot en legitimation för kuratorer inom hälso- och sjukvården.

Legitimationen innebär att både yrkestiteln och arbetets innehåll säkras. Ingen annan än den som har adekvat utbildning får nu rätt att anställas som kurator. Därmed värnas och säkras det sociala arbetet och likställs med övriga, för patienten, nödvändiga discipliner i hälso- och sjukvården.

– Sveriges patienter kommer framöver att kunna veta exakt vilken utbildning och kompetens legitimerade kuratorer har som de möter i vården. Patientgrupper och anhöriga med behov av psykosocialt stöd, får här chansen att få sin vårdkvalitet säkrad, fortsätter Heike Erkers.

– Idag är vi runt 5 000 kuratorer inom hälso- och sjukvården och av oss har närmare åtta av tio kvalificerade vidareutbildningar. Vi är en väldigt högutbildad grupp som inte har legitimation när alla andra med akademisk utbildning inom vården har det. Äntligen är vi på väg att få bort det orimliga undantaget, säger Agneta Lanzow, kurator vid Skånes Universitetssjukhus.

– Akademiker verksamma inom olika multiprofessionella vårdteam runt om på våra sjukhus, vårdcentraler och öppenvårdsmottagningar kommer alla framöver att vara legitimerade och därmed kunna utkrävas samma ansvar, samma journalföringsplikt och annat som är av största vikt för högsta möjliga patientsäkerhet, säger Anita Davidsson, kurator i Skellefteå och ledamot av förbundsstyrelsen.

– Akademikerförbundet SSR har arbetat för det här i 55 år. Detta är en arbetsseger för en sak som borde varit en självklarhet för länge sedan, avslutar Heike Erkers.

Vid en uppvaktning utanför Statsrådsberedningen idag torsdag kl 11:30 överlämnade Akademikerförbundet SSR sitt tack till socialminister Göran Hägglund, å alla Sveriges patienters, kuratorers och andra inom vårdens vägnar.

Heike Erkers, förbundsordförande, 070-622 39 78
Ursula Berge, samhällspolitisk chef, 070-22 96 05

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.