Legitimera socialtjänstens professionella personal. De som verkligen arbetar med myndighetsutövning.

Legitimation för socialtjänstens personal, socialsekreterarna, är en nödvändighet för en professionell socialtjänst. Socialsekreterarna har ett stort ansvar och arbetar med myndighetsutövning, men utan legitimation i dag.

-Socialtjänstens klienter, människor i utsatta situationer har rätt att veta vilken kompetens de möter. Myndighetsutövning som i dag sker inom socialtjänsten har stor och avgörande betydelse i människors liv. Det är ett ansvar att staten garanterar att den man möter har rätt utbildning för uppgiften, säger Christin Johansson, Akademikerförbundet SSRs ordförande.

Socialtjänsten fattar i dag avgörande beslut i människors liv, det är viktigt att besluten om insatser och vård baserar sig på professionella bedömningar, där kunskaper avgör besluten.
Vi tycker att det ska vara en minskad politisk detaljstyrning och ett större professionellt ansvar för enskilda beslut i socialtjänsten men det ställer också högre krav på utbildning, behörighet, systematisk meritering - och på legitimation för viktiga funktioner. -Frågan om legitimering har alltför länge behandlats som om det gällde status och uppskattning Men legitimation ska istället ses som ett led i en nödvändig professionalisering, där professionens befogenheter stärks och det personliga ansvaret för besluten ökar, säger Ulf Kristersson, Moderaternas familjepolitiska talesperson och Socialborgarråd i Stockholm.

Presskontakt: Akademikerförbundet SSR Stina Andersson 070-618 44 87 Socialborgarrådet Stockholm Ulf Kristerssons pressekreterare Oliver Carrà 076-12 29 202