NU RÄCKER DET- socialsekreterare uppvaktar politikerna utanför kommunfullmäktige i Uppsala idag, måndag 30 januari.

Vi har under flera år hört att alla förstår och är medvetna om vilken svår situation socialarbetarna har på jobbet. Men vi ser ingen positiv förändring. Därför kommer vi nu att stå utanför Uppsala konsert och kongress i samband med kommunfullmäktiges sammanträde måndag den 30 januari 2012. Vi kommer att fokusera på arbetsmiljö och löner. Vi finns på plats från kl. 16.00 och informerar er gärna och svarar på frågor.

Akademikerförbundet SSR organiserar socialarbetarna i Uppsala kommun. Vi har på flera olika sätt lyft hur situationen ser ut och att arbetsbelastningen är för hög för att rättssäkerheten ska kunna garanteras. I den grupp som är värst drabbad låg personalomsättningen på 60 % under 2011. Det är i princip omöjligt att få annan ny personal än i princip nyutexaminerade socionomer. Ungdom och entusiasm är i grunden bra men för att kvaliteten på socialtjänsten ska kunna byggas upp och behållas krävs att arbetsgrupperna består av både ny och erfaren personal.

Om ni vill veta mer kontakta gärna: Ulrika Andersson, 018-727 24 24, My Eriksson, 0730-71 12 53 eller Johanna Trost 0761-40 09 43

Stina Andersson Press- och kommunikationschef Telefon 08-617 44 87 Mobil 070-618 44 87 stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.