Nu startar avtalsrörelsen för 5300 medlemmar i SACO förbunden anställda i Svenska Kyrkan

2007-12-20

Nu startar avtalsrörelsen för 5 300 SACO-medlemmar anställda inom Svenska kyrkan

Idag har avtalskraven Akademikerförbundet SSR, Jusek och förtecknade förbund lämnat över våra yrkanden till Församlingsförbundet. Avtalen berör 5283 SACO medlemmar. Avtalet mellan parterna löper ut 2008-03-31. Akademikerförbundet SSR, Jusek och förtecknade förbund vill uppnå • reallöneökningar åt alla medlemmar • Golvet för hela medlemsgruppen ska vara minst 4,0 procents löneökningar per år. • Det relativa löneläget för anställda i Svenska kyrkan ska höjas för att under avtalsperioden hamna i nivå med löner i samma yrke på andra delar av arbetsmarknaden och till andra privatanställda yrkeskategorier med motsvarande utbildning och ansvar i yrkesutövningen.
• De fackliga organisationerna vill också förbättra de lokala löneförhandlingarna, som inte fungerat bra på alla håll. De kan förbättras genom att chefens roll i lönesättningen blir tydligare och genom partsgemensamma utbildningsinsatser för att bättre tillämpa lönesystemet.
•Kvaliteten på lönesamtalen skall regleras i avtalet.
Saco förbunden har tagit fram ett verktyg för att få kvalitet i lönesamtalen. Dialogen chef - medarbetare är en del i en process där medarbetarens resultat, kompetens och måluppfyllelse knyts samman med individens löneutveckling.
Detta ger medarbetaren möjlighet att påverka sin egen löneutveckling.

• Övertidsrätten för kyrkokamrer/kanslichef m.fl. måste ses över. AV dessa saknar flertalet rätt till kompensation för övertidsarbete.

•Vi vill förbättra villkoren för föräldralediga

Kontaktperson Karin Brunzell, Akademikerförbundet SSR, tfn 0706-39 44 96.