Nu utmanar vi Sundsvalls kommunpolitiker att leva på 129 kronor om dagen

Måndag 7 april börjar välfärdsveckan. Styrelsen för Akademikerförbundet SSR i Sundsvall har bestämt sig för att försöka leva hela veckan på försörjningsstödsnivå. Nu utmanar de kommunalrådet Jörgen Berglund och övriga i kommunstyrelsen och socialnämnden att också våga sig på experimentet.

Nästa vecka är välfärdsveckan, en manifestation som Akademikerförbundet SSR tagit initiativ till. Syftet är att lyfta fram välfärdsfrågorna och peka på både sådant som fungerar bra och sådant som inte fungerar. I Sundsvall har man valt att uppmärksamma välfärdsveckan genom att skicka en utmaning till de 15 ledamöterna i kommunstyrelsen och de 13 i socialnämnden.

– Vi vill få stadens styrande att få upp ögonen för hur utsatta de som lever på ekonomiskt bistånd är, säger Christina Nordqvist, ordförande för Akademikerförbundet SSR i Sundsvall.

Från och med måndag 7 april till och med söndag 13 april kommer alla i styrelsen för Akademikerförbundet SSR:s lokalförening i Sundsvalls kommun att leva på 129 kronor om dagen, vilket motsvarar den nivå en ensamstående vuxen får i försörjningsstöd.

– Det är naturligtvis en haltande liknelse att säga att vi ska leva som försörjningsstödstagare. För oss handlar det ju bara om en enda vecka, sedan återgår livet till det normala igen. Så ser det inte ut för dem som verkligen tvingas leva på försörjningsstöd. Det går inte att på riktigt simulera den utsatta situation som dessa personer befinner sig i, men vi hoppas ändå att utmaningen ska ge viss förståelse, säger Annelie Haglund, kampanjansvarig för Akademikerförbundet SSR i Sundsvall.

Utmaningen ingår som en del i Akademikerförbundet SSR:s kampanj #LagaVälfärden. Syftet är dels att visa behovet av att höja biståndsnivåerna till samhällets mest utsatta, dels att öppna politikernas ögon för hur många som får försörjningsstöd av fel skäl.

– Om a-kassan tog hand om de arbetslösa och om sjukförsäkringen tog hand om dem som är sjuka, om välfärden fungerade som den borde, då skulle 215 000 människor slippa gå till socialtjänsten. Västernorrlands län är inget undantag. Här är det bara 15 procent av försörjningsstödstagarna som hamnat rätt. Värst är läget i Ånge och Timrå där andelen är så låg som 10 procent, säger Christina Nordqvist.

Christina Nordqvist, ordförande Akademikerförbundet SSR i Sundsvall, mobil 073-270 21 56
Annelie Haglund, ledamot Akademikerförbundet SSR i Sundsvall, mobil 070-191 72 60

Henrik Alfredsson, pressekreterare, telefon 08-617 44 06, mobil 0727-17 44 06, henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar drygt 63 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare. Nästa vecka, 7-13 april, arrangerar förbundet Välfärdsveckan med ett hundratal planerade aktiviteter runtom i landet.