Ny stor undersökning. Ökad arbetsbelastning för socialsekreterare.

Akademikerförbundet SSR har gett Novus Opinion i uppdrag att intervjua socialsekreterarna om deras arbetssituation. 600 medlemmar har intervjuats under tiden 26 januari till 10 februari. Ärendemängden för socialsekreterarna har ökat väsentligt under det senaste året. Behovet av försörjningsstödet är stort och antalet barn och ungdomsärenden har ökat anser 74 procent av de tillfrågade. Enligt Socialstyrelsens rapport i veckan har kommunernas utbetalningar av ekonomiskt bistånd ökat med 20 procent under 2009. -Detta innebär en stor arbetsbelastning på socialsekreterarna i kommunerna. De hade redan innan den ekonomiska krisen en tuff arbetsmiljö. Det är nödvändigt att kommunerna prioriterar resurser till socialtjänsten för att de ska klara sitt uppdrag. Socialsekreterarna har rätt till en god arbetsmiljö, säger Akademikerförbundet SSRs förbundsordförande Christin Johansson. - Risken är stor att det annars går ut över kvalitén och rättssäkerheten. Ytterst riskerar det att drabba det de medborgare som har samhällets allra största behov av stöd och skydd fortsätter Christin Johansson. Hela 46 procent av socialsekreterarna redovisar att kommunernas resurser för det förebyggande arbetet minskar. Dessutom uppger tre av tio att möjligheterna att placera barn och ungdomar minskar. Möjligheten att placera vuxna missbrukare har blivit blir sämre anser 4 av 10 socialsekreterare.
-Detta visar på en kortsiktighet från kommunernas sida. Om barn och ungdomar på väg in i missbruk eller kriminalitet fångas upp tidigt kommer det att göra skillnad. Att minska på resurser för förebyggande insatser är alltid dålig politik och i synnerhet i dessa tider, säger Christin Johansson I undersökningen säger alltför många att de inte ges utrymme att arbeta på ett professionellt sätt. Och många anser att de kan leva upp till Socialtjäntslagens intentioner. Hela 65 procent uppger att de inte alls, knappast eller delvis kan leva upp till Socialtjänstlagens intentioner.
-Vi uppmanar politikerna att ta en ordentlig diskussion om välfärden och dess förutsättningar. Politiken måste ansvar för socialtjänsten i kommunen och ge förutsättningar till dem att göra ett professionellt arbete, fortsätter Christin Johansson.
Undersökningen visar att socialsekreterarna blir en alltmer erfaren yrkeskår, 6 av 10 socialsekreterare har arbetat mer än sex år i yrket. Trots den tuffa arbetsmiljön är de flesta nöjda med sitt arbete.
-Ett glädjande besked, det är angeläget att socialsekreterarna stannar kvar i yrket för att skapa stabilitet och kontinuitet, avslutar Christin Johansson.

Undersökningen finns i sin helhet som bilaga.
Ytterligare kommentarer ges av Christin Johansson på telefon 0708 17 44 59