Ny undersökning, orimlig arbetsbörda för socialsekreterarna, de inte hinner med arbetsuppgifterna.

Akademikerförbundet SSR presenterar i dag en ny undersökning som genomförts av Novus. De har frågat ca 450 socialsekreterare om deras arbetssituation.

Hela 83 procent uppger att arbetsbelastningen är hög och att de inte hinner med sina arbetsuppgifter och 62 procent säger att kommunens beredskap för ett ökat antal ärenden är dålig.

- Vi hade en förhoppning om att arbetsbördan skulle minska för yrkesgruppen men ökningen av försörjningsstödet har istället fortgott sedan hösten 2008. Många kommuner har inte planer på att anställa fler socialsekreterare trots den tuffa arbetsmiljön, säger Christin Johansson ordförande i Akademikerförbundet SSR.

Försörjningsstödet har ökat med 33 procent sedan 2008 och ökningen fortsätter. 9,5 miljarder betaldes ut i ekonomiskt bistånd 2010 och siffran för första halvåret 2011 var 5 miljarder.

Det vanligaste hindret för egen försörjning är arbetslöshet. 6 av 10 arbetslösa kvalificerar sig inte till att få arbetslöshetsersättning och många ansöker då om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten.

- Främst handlar det om unga människor som inte kvalificerat sig för A-kassa men det handlar också om allvarliga försämringar i A-kassan som gör att det också är svårare att få rätt till ersättning. Den politiska ambitionen borde vara att alla arbetslösa ska omfattas av ett generellt trygghetssystem och inte ska hänvisas till individuellt och behovsprövat bistånd i kommunerna. Socialtjänstens resurser ska gå till klienter som har behov av socialtjänstens kompetens, kunnande, behandlingsinsatser, tid och pengar, säger Christin Johansson.

- Kanske kan de 32 miljarderna som A-kassorna går i överskott användas för att skapa ett bättre system, undrar Christin Johansson retoriskt.

På frågan om hur ökningen av försörjningsstödet påverkat socialsekreterarnas vardag svarar de bland annat, att det blivit en allt svårare problematik för de sökande, att de fått fler ärenden per tjänst ,att rättsäkerheten blir mindre när arbetsbördan är för stor, fler anmälningar att barn far illa och fler ärenden med missbruksproblem från försäkringskassan.

-Det visar på en allt svårare och tyngre situation för människor som inte har någon förankring på arbetsmarknaden. Vi är allvarligt oroade för att utanförskapet konstant har ökat sedan 2008. Utan försörjning blir vardagen svår för barnen, säger Christin Johansson.

Glädjande kan vi ändå konstatera att många kommuner försöker kompensera utsatta barn genom att till exempel ge extra ekonomiskt stöd till aktiviteter, datorer, tv och rekreation.

- Vi kräver att kommunerna nu tar sitt ansvar och anställer fler socialsekreterare för att klara kvalitén så väl som rättssäkerheten, avslutar Christin Johansson.

Hela rapporten finns med som bilaga och att läsa på vår webb, www. akademssr.se

Akademikerförbundet SSR s förbundsordförande Christin Johansson
har telefonnummer 0708-17 44 59.

Stina Andersson Press- och kommunikationschef Telefon 08-617 44 87 Mobil 070-618 44 87 stina.andersson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 60 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.