Ny undersökning bland socialsekreterarna i Stocksholms stad

Ny undersökning bland Stockholms stads socialsekreterare, ett stort missnöje med arbetsbelastning, arbetsvillkoren och politikernas ansvar för socialtjänsten.

Akademikerförbundet SSR har låtit Novus opinion intervjua 217 socialsekreterare i Stockholm under tiden den 14 oktober till 19 november.

När Sverige är en del av en stor internationell finanskris och på väg in i en djup lågkonjunktur måste beredskapen från samhället och kommunerna vara stor. - Vår erfarenhet och resultatet av undersökningen visar att Stockholm har en dålig beredskap när det gäller att klara ytterligare tuffa uppgifter. Staden måste ta sitt ansvar för socialsekreterarnas arbetssituation säger förbundsordförande Christin Johansson

- Ytterst handlar det om de människor som socialsekreterarna har sin uppgift att stödja, barn som far illa, hemlösa, våldsutsatta kvinnor, för att nämna några exempel. Lägg därtill alla de som nu blir arbetslösa på grund av den lågkonjunktur vi är på väg in i, fortsätter Christin Johansson.

Av socialsekreterarna uppger 72 procent att de har en tung arbetsbelastning. De ser dessutom inte någon förbättring i framtiden utan tvärtom tror de att arbetsbelastningen kommer att öka. Den vardag som våra medlemmar präglas av är långa och stressiga arbetsdagar, tuffa arbetsvillkor, många omorganisationer, snäva ekonomiska ramar, svårigheter att sova och hela 65 procent uppger att de allvarligt har övervägt att söka annat arbete.
När vi i undersökningen frågar våra medlemmar om de tycker att de har möjlighet att leva upp till socialtjänstlagen svarar så många som 77 procent att de inte klarar det fullt ut.
- Mycket allvarligt och anmärkningsvärt. Politikerna måste ta ansvar för socialtjänsten i staden och se konsekvenserna av den arbetsmiljö som socialsekreterarna har. Politikerna får inte tro att verksamheten kan klara både dagens arbetsbelastning och ytterligare ärenden, utan att på något sätt öka resurserna, fortsätter förbundsordförande Christin Johansson

Men undersökningen visar också att 61 procent av de tillfrågade är nöjda med sin nuvarande arbetssituation trots arbetsbelastningen. - Det är en utmaning för politiken att ta tillvara socialsekreterarnas stora engagemang i sitt arbete med samhällets mest utsatta, att ta tillvara deras kompetens, arbetsglädje och professionalism. Akademikerförbundet SSR uppmanar politikerna att ta en ordentlig diskussion om välfärden och dess förutsättningar, om barnen och de unga, om rättvisa villkor för alla, om den förebyggande verksamheten och om socialsekreterarnas arbetsvillkor. Nu riskerar många familjer som behöver hjälp att de inte får det stöd de har rätt till, avslutar Christin Johansson.

För mer information kontakta Maria Östberg Svanelind, mobil 0701-90 44 45.
Undersökningen finns bifogad detta pressmeddelande som pdf.
Läs mer på vår hemsida www.akademssr.se