Öppet brev till riksdag och regering: Låt inte socialsekreterarna bli polisens förlängda arm

Vi accepterar inte att socialtjänsten föreslås bli polisens förlängda arm. Vi kräver att regeringen omedelbart backar från förslaget att socialsekreterarna ska kunna lämna ut uppgifter om personer som inte fyllt 21 år till polisen. Förslaget innebär en allvarlig risk för att barn, unga och deras föräldrar tappar förtroendet för socialtjänsten. Det gagnar ingen att socialtjänstens möjligheter att fånga upp unga på glid försvåras. Det kravet framför Akademikerförbundet SSR idag i ett öppet brev till justitieminister Beatrice Ask och ledamöterna i riksdagens justitie- och socialutskott.

”Enligt vår uppfattning är enbart det faktum att uppgifter kan komma att föras vidare tillräckligt för att skada förtroendet. Att det är socialtjänsten som avgör när uppgifter bör lämnas ut ändrar inte detta faktum”, skriver förbundets ordförande Heike Erkers och socialpolitiska chef Camilla Sköld.

Läs brevet i sin helhet på www.akademssr.se.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR, tel 070-622 39 78, Camilla Sköld, socialpolitisk chef Akademikerförbundet SSR, tel 070-366 76 73.

Henrik Alfredsson, pressekreterare, telefon 08-617 44 06, mobil 0727-17 44 06, henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.