Riktat stöd effektivt för akademiker med utländsk examen

Akademikerförbundet SSR välkomnar att regeringen vill ta bort den generella sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga och pekar på andra, mer effektiva sätt för att få fler i arbete.

Sänkt arbetsgivaravgift kan vara en bra metod för att sänka tröskeln in till arbetsmarknaden, men då ska det handla om en riktad åtgärd under en begränsad tid.

- Akademiker med utländsk examen har ofta jobb som de är överkvalificerade för. Vi uppmanar regeringen att utreda möjligheten till sänkt arbetsgivaravgift när de får arbete i paritet med sin utbildning. Det skulle kunna gälla för en övergångsperiod i upp till ett år, säger Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR.

Regeringen bör också överväga sänkt arbetsgivaravgift för traineetjänster för nyutexaminerade akademiker.

- Vi förhandlar med arbetsgivarsidan om kollektivavtal för att få igång sådana introduktionstjänster. Regeringen kan dra sitt strå till stacken med sänkta arbetsgivaravgifter och handledarstöd på samma sätt som gäller för YA-jobben, säger Ursula Berge.

Båda förslagen finns med i ett remissvar som Akademikerförbundet SSR idag lämnar till Finansdepartementet. Där välkomnas också regeringens förslag om sänkt skatt för pensionärer.

- Pension är uppskjuten lön och ska beskattas som det. Att som regeringen föreslår börja med att ta bort skillnaden i beskattning på inkomster upp till 120 000 kronor om året är klok fördelningspolitik. Vi ser att stora grupper, framför allt kvinnor, inte klarar sig på sin pension idag och kan behöva både äldreförsörjningsstöd och försörjningsstöd. De borde få chans att klara sig på sin pension, säger Ursula Berge.

Ursula Berge, samhällspolitisk chef, 0706-22 96 05
Stina Andersson, press- och kommunikationschef, 0706-18 44 87

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 64 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.