Släpp kollektivavtalen loss – det är vår!

Akademikerförbundet SSR presenterar idag rapporten ”Rörlighetsavtal – Kollektivavtalens andra vår” som föreslår en modell för hur låsningarna på svensk arbetsmarknad skulle kunna lösas.

Svensk arbetsmarknad är välfungerande i internationell jämförelse. Trots det finns förbättringsmöjligheter, inte minst vad det gäller att få in unga och utrikesfödda på arbetsmarknaden samt att kunna utbilda sig i hela arbetslivet för att bättre matcha arbetsgivarnas behov.

– Vår idé är rörlighetsavtal, ett slags superomställningsavtal, som inte bara skulle gälla vid utan också före arbetsbrist. Och kanske också före inträdet i arbetslivet. Fokus i dessa avtal skulle ligga på utbildning, annan kompetensutveckling och åtgärder för bättre återgång i arbetslivet efter sjukskrivning. Rörlighetsavtalen skulle hjälpa till att göra tröskeln in på arbetsmarknaden lägre men också skapa större rörlighet mellan olika arbetsgivare. Rörlighet genom trygghet i kompetens är bättre än genom avskaffad anställningstrygghet, säger Akademikerförbundet SSR:s samhällspolitiska chef Ursula Berge som författat rapporten.

– Finansministern har sagt att ”parterna måste ta ett större ansvar för arbetslösheten.” Vi håller med och lägger här fram vårt förslag på hur ett sådant ökat partsansvar skulle kunna se ut. När parterna själva får hitta lösningar på arbetsmarknadsproblem blir resultaten ofta väldigt bra. De känner sina medlemmar, branschen och vilka kompetenser som saknas. Omställningsavtalen har en framgångsgrad på uppemot 85 procent, säger Markus Furuberg, förhandlingschef på Akademikerförbundet SSR.

Rapporten släpps i samband med ett seminarium på Akademikerförbundet SSR:s kongress idag, fredag 11 maj, kl 14:00.

Medverkande:

Anders Ferbe, ordförande IF Metall
Christer Ågren, vice VD Svenskt Näringsliv
Markus Furuberg, förhandlingschef Akademikerförbundet SSR
Dag Klackenberg, VD Svensk Handel
Josefin Brink, Arbetsmarknadsutskottet (V)
Bettina Kashefi, statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet (M)

Moderator är arbetsmarknadsjournalisten Anna D Öberg.

Kongressen och seminariet kommer att direktsändas via webb-tv på www.akademssr.se/kongress-2012. Rapporten kan du ladda hem på www.akademssr.se/pressmeddelanden.

Ursula Berge, samhällspolitisk chef, tel 0706-22 96 05, och Markus Furuberg, förhandlingschef, tel 0708-17 44 29, svarar på frågor om rapporten.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se.

Akademikerförbundet SSR organiserar 62 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.