Socialsekreterarna i Göteborg oroar sig över att tyngden på ärenden ökar.Ny undersökning om arbetssitutionen i två stadsdelar i Göteborg.

Akademikerförbundet SSR har gett Novus Opinion i uppdrag att intervjua socialsekreterarna om deras arbetssituation. Undersökning redovisar socialsekreterarnas arbetssituation i stadsdelarna Lärjedalen och Bergsjön. Intervjuerna är genomförda under tiden 26 januari till den 23 mars. I undersökningen redovisas jämförelser mellan Stockholm, Malmö och landet i sin helhet.
Ärendemängden för socialsekreterarna har ökat väsentligt under det senaste året. Behovet av försörjningsstödet är stort och antalet arbetsuppgifter har ökat anser 67 procent av de tillfrågade. Enligt Socialstyrelsens senaste rapport har kommunernas utbetalningar av ekonomiskt bistånd under sista kvartalet ökat med 24 procent i Göteborg, med 20 procent i Malmö och med 6 procent i Stockholm.
-Detta innebär en stor arbetsbelastning på socialsekreterarna i kommunerna. De hade redan innan den ekonomiska krisen en tuff arbetsmiljö. Det är nödvändigt att kommunerna prioriterar resurser till socialtjänsten för att de ska klara sitt uppdrag. Socialsekreterarna har rätt till en god arbetsmiljö, säger SSR- föreningen i Göteborg stads ordförande Christina Matsdotter. -Någon saklig diskussion om vilket ärendetal som är rimligt förekommer inte. Ökad arbetsbelastning och svårigheter att hinna med sina arbetsuppgifter behandlas som ett individuellt problem, inte ett organisatoriskt, fortsätter Christina Matsdotter.
- Hela 64 procent av socialsekreterarna i stadsdelarna redovisar att kommunernas resurser för det förebyggande arbetet minskar. Detta visar på en kortsiktighet från kommunernas sida. Om barn och ungdomar på väg in i missbruk eller kriminalitet fångas upp tidigt kommer det att göra skillnad. Att minska på resurser för förebyggande insatser är alltid dålig politik och i synnerhet i dessa tider, säger Christina Matsdotter.
Varannan socialsekreterare anser att kommunens ekonomi styr valet av insatser, inte klientens behov. Hela 44 procent uppger att de inte har möjlighet att leva upp till Socialtjänstlagens intentioner. På frågan om de under de senaste två åren har övervägt att byta arbete svarar 58 procent ja. -Vi uppmanar politikerna att ta en ordentlig diskussion om välfärden och dess förutsättningar. Politiken måste ta ansvar för socialtjänsten i kommunen och ge förutsättningar till dem att göra ett professionellt arbete, avslutar Christina Matsdotter.

Undersökningen finns i sin helhet som bilaga.
Ytterligare kommentarer ges av Christina Matsdotter på telefon 070-785 45 19