Socialsekreterarnas arbetsmiljö är dålig i Blekinge.

Akademikerförbundet SSR redovisar en ny medlemsundersökning om socialsekreterarnas arbetssituation 2008 i Blekinge kommuner

Undersökningen bland Blekinge kommuner visar på ett stort missnöje med arbetsbelastning, bristande resurser och organisation. Socialsekreterarna känner en stor oro för den grupp människor som de har ansvar för i sitt arbete.

Akademikerförbundet SSR redovisar skrämmande resultat om socialsekreterarnas situation. Synovate har på uppdrag av förbundet intervjuat 58 socialsekreterare i Blekinge under tiden 4-18 mars.

Det handlar om vår gemensamma välfärd. Socialtjänsten är det yttersta skyddsnätet när inget annat har fungerat. Varje barn, varje kvinna och varje man ska ha lika möjlighet att få stöd av sin kommun. Så ser det inte ut idag!

Fyra av tio socialsekreterare i Blekinge säger att de har svårigheter att leva upp till socialtjänstlagens intentioner. Detta beroende på de ekonomiska krav som ställs på dem att spara pengar, att välja andra behandlingsalternativ, med andra ord, det som är billigare.

-Dessa ställningstaganden som politikerna tar av ekonomiska skäl blir oftast mycket dyrare och sämre i längden. Våra medlemmar tar dagligen tuffa fighter om detta, säger förbundsordförande Christin Johansson.

Helt följdriktigt säger varannan socialsekreterare att politikerna visar liten respekt för deras arbete. När politikerna och socialsekreterarna har olika uppfattningar om hur arbetet ska utföras har politikerna fattat beslut på ekonomiska grunder. Inte på de yrkesmässigt professionella förslagen

Undersökningen visar att 6 av 10 har övervägt att söka arbete utanför socialtjänsten. Och 5 av 10 anser att personalomsättningen är för stor. Detta är allvarliga problem för socialtjänsten som har krav på sig att i alla sammanhang göra ett kompetent och fullgott arbete.

-Med en orimlig arbetssituation, där kraven är för höga, arbetsmängden för stor under en alldeles för lång tid, tryggheten och förståelsen liten, då väljer många att byta arbete. Våra medlemmar befinner sig i en professionell frustration. Och vad gör de flesta vid en sådan situation? frågar Christin Johansson.

Akademikerförbundet SSR uppmanar varje kommun att snarast se över hur personal- omsättningen, sjuktalen och hur arbetsmängden ser ut på respektive arbetsplats inom socialtjänsten. Att vidta åtgärder så att arbetsbelastningen minskar. Stöd till kunskapsutveckling och ekonomiska resurser till förebyggande verksamhet. Det krävs en genomgripande diskussion i hela den politiska församlingen om kommunens ansvar och mål för socialpolitiken. Akademikerförbundet SSR kräver ett ansvarsfullt politiskt ställningstagande för socialtjänsten!

Hela undersökningen skickas med i detta pressmeddelande. Synovate har också gjort en undersökning bland ytterligare 400 socialsekreterare i hela landet den finns att läsa på förbundet hemsida www.akademssr.se.

Ytterligare kommentarer ges av Christin Johansson 0708-17 44 59. Isabella Torregiani ansvarig ombudsman för Blekinge tel 0708-17 44 49.