Socialsekreterarundersökningen: Sju av tio har hög arbetsbelastning

Sju av tio socialsekreterare i Halland, Jönköping och Kronobergs län har en hög arbetsbelastning. Det visar den årliga socialsekreterarundersökningen från Akademikerförbundet SSR.

- Det är allvarligt att våra medlemmar i så stor utsträckning pekar på hög arbetsbelastning i deras vardag. Socialtjänsten spelar en bärande roll i välfärden. Ska vi fortsätta att klara vårt viktiga samhällsuppdrag utan att bli utbrända krävs ett tydligt ledarskap och förbättringar från ansvariga kommuner, säger Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR.

- Undersökningens resultat pekar på samma allvarliga signaler som jag får höra från våra medlemmar. De som arbetar med ekonomiskt bistånd upplever en högre arbetsbelastning till följd av att Arbetsförmedlingen drar ner på sin verksamhet, säger Sara Tuovila Larsson, socialsekreterare och fackligt aktiv i Halmstad.

Urval från undersökningens resultat

• Drygt var fjärde socialsekreterare har svårt att sova på grund av oro minst varje vecka.
  • Sex av tio socialsekreterare har under de senaste två åren någon gång övervägt att söka arbete utanför socialtjänsten.
  • Var tredje upplever att man inte klarar kvaliteten och rättssäkerheten enlighet socialtjänstlagens intentioner.
  • Tre av fyra anser att socialtjänsten i sin kommun arbetar för lite med förebyggande insatser.
  • Tre av tio socialsekreterare har under de senaste två åren blivit utsatt för hot och/eller våld.

Novus-undersökning

Resultaten kommer från en totalundersökning gjord av analys- och undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Undersökningen genomfördes 9-29 september 2019. 2473 intervjuer har genomförts och 221 personer har svarat i aktuella län. Syftet med undersökningen är att undersöka socialsekreterares inställning till sitt arbete. Novus genomför denna mätning för femte gången.

Socialsekreterarundersökningen för Halland, Jönköping och Kronobergs län är bifogad som pdf i pressutskicket.

Förbundsordförande Heike Erkers är tillgänglig för kommentarer i media.

Margareta Bosved, kommunikationschef, 070-777 66 66,
margareta.bosved@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 73 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.