Socialsekreterarundersökningen: Socialtjänsten arbetar för lite med förebyggande insatser

Åtta av tio anser att socialtjänsten i sin kommun arbetar för lite med förebyggande insatser. Det visar den årliga socialsekreterarundersökningen för Västernorrland och Västerbottens län från Akademikerförbundet SSR.

- Det är allvarligt att våra medlemmar i så stor utsträckning pekar på att socialtjänsten arbetar för lite med förebyggande insatser. För att få ett stopp på kriminalitet är förebyggande arbete en avgörande del. Här krävs ett tydligt ledarskap och skärpning från ansvariga kommuner, säger Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR.

Urval från undersökningens resultat

• Åtta av tio anser att socialtjänsten i sin kommun arbetar för lite med förebyggande insatser.
  • Sju av tio socialsekreterare upplever arbetsbelastningen på arbetsplatsen som hög.
  • Var fjärde socialsekreterare har svårt att sova på grund av oro minst varje vecka.
  • Fler än varannan vill inte att ordningen med att politiker fattar beslut i socialtjänstens individärenden består.
  • Var tredje socialsekreterare har under de senaste två åren blivit utsatt för hot och/eller våld.

Novus-undersökning

Resultaten kommer från en totalundersökning gjord av analys- och undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Undersökningen genomfördes 9-29 september 2019. 2473 intervjuer har genomförts och 194 personer har svarat i aktuella län. Syftet med undersökningen är att undersöka socialsekreterares inställning till sitt arbete. Novus genomför denna mätning för femte gången.

Socialsekreterarundersökningen för Västernorrland och Västerbottens län är bifogad som pdf i pressutskicket.

Förbundsordförande Heike Erkers är tillgänglig för kommentarer i media.

Presschef Joanna Abrahamsson
Akademikerförbundet SSR
joanna.abrahamsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 73 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.