Socialsekreterarundersökningen Dalarna & Västmanland: Varannan missnöjd med arbetsbelastningen

Varannan socialsekreterare i Dalarna och Västmanlands län är missnöjd med arbetsbelastningen. Det visar den årliga socialsekreterarundersökningen från Akademikerförbundet SSR.

- Det är allvarligt att våra medlemmar i så stor utsträckning pekar på missnöje med arbetsbelastning i deras vardag. Socialtjänsten spelar en bärande roll i välfärden. Ska vi fortsätta att klara vårt viktiga samhällsuppdrag utan att bli utbrända krävs ett tydligt ledarskap och förbättringar från ansvariga kommuner, säger Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR.

- Undersökningens resultat visar på samma signaler som jag får höra från våra medlemmar, säger Annika Lindgren, socionom och fackligt aktiv i Borlänge.

Urval från undersökningens resultat

• Nära två av tre uppger att bemanningsföretag har anlitats under de senaste tolv månaderna.
  • Var tredje socialsekreterare har svårt att sova på grund av oro minst varje vecka.
  • Drygt fyra av tio upplever att man inte klarar kvaliteten och rättssäkerheten enlighet socialtjänstlagens intentioner.
  • Åtta av tio anser att socialtjänsten i sin kommun arbetar för lite med förebyggande insatser.

Novus-undersökning

Resultaten kommer från en totalundersökning gjord av analys- och undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Undersökningen genomfördes 9-29 september 2019. 2473 intervjuer har genomförts och 107 personer har svarat i aktuella län. Syftet med undersökningen är att undersöka socialsekreterares inställning till sitt arbete. Novus genomför denna mätning för femte gången.

Socialsekreterarundersökningen för Dalarna och Västmanlands län är bifogad som pdf i pressutskicket.

Presschef Joanna Abrahamsson
Akademikerförbundet SSR
joanna.abrahamsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 73 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.