Stå upp för Öppet Sverige med Özz och SaraClaes i Almedalen

Idag är det viktigt att stå upp för ett öppet och inkluderande Sverige. Demokratin kan inte tas för given, den måste försvaras varje dag. Men det betyder inte att det måste vara gravallvarligt, det går att göra med humor också, säger Akademikerförbundet SSR:s ordförande Heike Erkers inför förbundets arrangemang i Almedalen.

Özz Nûjen är en av landets främsta ståuppkomiker och Claes Schmidt/Sara Lund har fått Stora talarpriset för sina engagerade föreläsningar om värderingar och mångfald. Den 4 juli står de på scenen på Kallbadhuset i Visby tillsammans med Heike Erkers.

– Våra attityder och vårt förhållningssätt till varandra är avgörande för det demokratiska samtalet. För oss som fackförbund är det viktigt att stå upp för alla människors lika värde. Vi vill ha ett inkluderande arbetsliv och ett samhälle där det är kompetensen som räknas, inte var du kommer ifrån och vem du är, säger Heike Erkers.

Akademikerförbundet SSR har sedan 2015 drivit en rad projekt kring likabehandlings- och integrationsfrågor under samlingsnamnet Öppet Sverige. Det handlar bland annat om förslag för en snabbare etablering, att driva på för snabbspår för samhällsvetare och socionomer och utbildningar i likabehandlingsfrågor.

– Vi har många medlemmar som dagligen berörs av de här frågorna och är starkt engagerade. Och för oss är det viktigt att ta ställning mot diskriminering och för mångfald, säger Heike Erkers.

Välkommen till Kallbadhuset i Visby den 4 juli klockan 14.30. Fri entré, ingen föranmälan behövs.

Kontakt:

Kinna Bellander, Tf pressansvarig, 072-236 41 66

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar över 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.