Sveriges ledande samhällsvetarförbund fortsätter att växa

Vid årets slut hade Akademikerförbundet SSR 61 468 medlemmar. Det är den högsta siffran i förbundets historia. Störst är medlemstillväxten bland de unga.

Akademikerförbundet SSR fortsätter att växa. Tillväxten bland yrkesverksamma medlemmar under 2012 var 1 631 stycken eller fyra procent. Av de nya medlemmarna totalt var drygt 57 procent under 30 år.

– Det är glädjande att vi fortsätter att rekrytera så många nya medlemmar. Särskilt glädjande är det förstås att vi når ut så starkt till unga yrkesverksamma, säger förbundsdirektör Lars Holmblad.

– Det starka resultatet beror bland annat på att vi arbetar med både fackliga frågor och professionsfrågor, en kombination som tydligen stämmer väl överens med de krav och förväntningar våra medlemmar har på sitt fackförbund, fortsätter Lars Holmblad.

– Förbundets starka engagemang i välfärdspolitiken och andra samhällspolitiska frågor är troligtvis en viktig orsak till att många känner sig attraherade av oss. Vi ser det som ett bevis på att våra medlemmar vill ha ett tydligt fackförbund som inte räds att ha åsikter och uttrycka dem, avslutar Lars Holmblad.

Telefonnummer till Akademikerförbundet SSR:s förbundsdirektör Lars Holmblad är 0708-17 44 38.

Stina Andersson, press- och kommunikationschef, mobil 070-618 44 87, e-post stina.andersson@akademssr.se

Henrik Alfredsson, pressekreterare, mobil 0727-17 44 06, e-post henrik.alfredsson@akademssr.se

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar 61 500 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.