Traineeprogram för socionomer startar i Järfälla.Nytt initiativ i samarbete med Akademikerförbundet SSR

Pressmeddelande 2010 04 16

Traineeprogram för socionomer i Järfälla Nytt initiativ i samarbete med Akademikerförbundet SSR Hösten 2010 planeras start av ett traineeprogram för socionomer i Järfälla kommun. Det är ett pilotprojekt som är tänkt att genomföras under tiden september 2010 till maj 2011. Två traineer skall rekryteras till projektet.

Många nyexaminerade socionomer upplever arbetet som socialsekreterare som tungt och stressigt, vilket ökar risken att de tröttnar och ganska snart går vidare till andra typer av jobb. I och med att 40-talisterna är på väg ut ur arbetsmarknaden är behovet av nyrekrytering av socialsekreterare stort. Därför är det extra viktigt att hitta attraktiva och lockande ingångar till yrket.

-Ett traineeprogram ger en bra grund för fortsatt arbete inom socialtjänsten och en bra start i arbetslivet. Kombinationen av arbete och utbildning gör traineen till en socionom som står väl rustad för en karriär inom socialtjänsten, säger Christin Johansson ordförande i Akademikerförbundet SSR.

-De som kommer ut från socionomutbildningen kastas rakt in i en tung myndighetsutövning. Det är inte rättvist mot dem. Det behövs en brygga däremellan och vi tror inte att det räcker med att bättra på introduktionen, säger Åke Svenson, socialdirektör i Järfälla.

Kommunen erbjuder visstidsanställning under traineeperioden. Efter avslutad och fullgjort traineeprogram kommer traineerna att erbjudas tillsvidareanställning som socialsekreterare. I programmet ingår en högskoleanknuten vidareutbildning (Socialhögskolan i Stockholm). Endast den som snart är färdig socionom eller nyexaminerad kan söka till programmet.

- Detta är ett sätt att stärka kompetensen och öka förutsättningarna för att de stannar kvar i yrket så att vi tryggar kontinuiteten, avslutar Åke Svenson

Traineeprogrammet är ett initiativ av Akademikerförbundet SSR och Järfälla kommun i samarbete med Socialhögskolan vid Stockholms universitet. Pilotprojektet är en förberedelse inför starten av ett större traineeprogram hösten 2011 där andra kommuner i nordvästra Storstockholm kommer att delta.

Ytterligare information ges av Åke Svenson socialdirektör Järfälla tel 070-480 98 17 och Christin Johansson ordförande i Akademikerförbundet SSR 0708-17 44 59.