Trygga anställningar viktigt för alla.Ny undersökning

Ny undersökning visar att allmänheten tycker att trygga anställningar är viktigt för alla, till skillnad från Näringslivets intensiva kampanjer för att försämra anställningstryggheten.

Akademikerförbundet SSR har gett Novus opinion i uppdrag att undersöka allmänhetens syn på rörlighet och trygghet på arbetsmarknaden. Undersökningen genomfördes i oktober månad, och omfattar 1000 intervjuer.

Undersökningen visar att en mycket stor majoritet, 88 procent av de tillfrågade, föredrar tillsvidareanställning. Av dem som är under 29 år är siffran hela 89 procent.
- Myten om att ungdomar vill ha visstidsanställningar kan avlivas. Det har inte heller varit något som vi från Akademikerförbundet SSR varken har trott på eller har erfarenhet av. Undersökningen visar med största tydlighet att människor vill ha trygga anställningar, säger Akademikerförbundet SSRs förhandlingschef Eva Fagerberg.

Problemet är att arbetsgivarna väljer bort trygga anställningar för ungdomarna. Av unga under 25 år som har jobb uppger 63 procent i SCBs arbetskraftsundersökning (de senaste sex kvartalen) att de har en visstidsanställning.
- Arbetsgivarna väljer inte ungas kompetens och spelar därmed bort deras möjlighet att komma in på turordningslistan, fortsätter Eva Fagerberg.

Vår undersökning visar vidare att sex av tio är positiva till turordningsreglerna i LAS (lagen om anställningsskydd) Endast 17 procent är helt eller delvis negativa.
-Detta stöd för turordningsreglerna i LAS borde ge de mest negativa arbetsgivar- representanterna och en del politiska partier lite att fundera över inför valet nästa år, fortsätter Eva Fagerberg.

Hela 68 procent säger att LAS skyddar mot att bli uppsagd på ett rättsosäkert sätt. Det är viktigt med goda villkor för den som blir av med jobbet anser drygt 90 procent av de tillfrågade. -Ett resultat som visar på en solidarisk och ansvarsfull omtanke om de som blir arbetslösa.
I dessa tider med stigande arbetslöshet även under 2010 är det mycket viktigt med tydliga och trygga regler på arbetsmarknaden, avslutar Eva Fagerberg.

Undersökningen bifogas.
Förhandlingschef Eva Fagerberg har telefon 0734 19 44 66