Tuff arbetssituation för skolkuratorer i Stockholms län

Arbetsbelastningen är hög bland skolkuratorer i Stockholms län. Tre av fyra uppger i en ny undersökning från Akademikerförbundet SSR och Novus att de inte hinner med eller knappt hinner med sina arbetsuppgifter. Arbetet är i hög grad akutstyrt och tiden räcker inte till för det förebyggande arbetet.

Sju av tio skolkuratorer i Stockholms län uppger att arbetsbelastningen har ökat det senaste året. Den främsta anledningen är att fler barn behöver stöd.

– Det är allvarligt att arbetssituationen för skolkuratorer är så pressad i ett läge där den psykiska ohälsan bland unga ökar. Eleverna måste få det stöd de behöver och har rätt till, säger Heike Erkers, förbundsordförande för Akademikerförbundet SSR, i Södertälje på onsdagen.

Nio av tio skolkuratorer upplever att arbetet till stora delar är akutstyrt och över sex av tio säger att det förebyggande arbetet inte hinns med. Elevunderlaget är ofta mycket stort. Var fjärde skolkurator i Stockholms län har ansvar för över 800 elever och drygt en av tio har ansvar för över 1 000 elever.

Efter en skärpning av skollagen 2011 ska alla elever ha tillgång till elevhälsan med kurator, skolläkare, skolsköterska och psykolog. Men så ser det inte ut i verkligheten. Var tredje skolkurator i Stockholms län säger att lagen inte uppfylls.

– Det är helt oacceptabelt. Skolkuratorerna måste bli fler så att elevunderlaget kan begränsas. Ett riktmärke är att varje skolkurator har ansvar för högst 300 elever. Vi ser i våra undersökningar att det är då skolkuratorerna känner att de kan göra ett bra arbete.

– Det innebär att det krävs ökade resurser till elevhälsan och det är en fråga som kommunledningarna måste prioritera. Alla inser att det är en satsning som sparar pengar på sikt, men det gäller att gå från ord till handling. Skolkuratorernas viktiga roll för skolresultaten är också något som ofta glöms bort i debatten om skolresultaten. Med bättre förutsättningar för ett socialt arbete i skolorna kommer fler elever att nå godkända resultat, säger Heike Erkers.

Fakta:

Undersökningen som Novus gjort på uppdrag av Akademikerförbundet SSR har genomförts under perioden 10 januari – 3 februari 2017.

Den rikstäckande undersökningen omfattar 753 intervjuer med en svarsprocent på 50 procent. Delrapporten för Stockholms län omfattar 126 intervjuer.

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR 070-622 39 78
Cecilia Axelsson, presschef 070-690 44 23

Akademikerförbundet SSR är Sveriges ledande samhällsvetarförbund. Förbundet som är fjärde störst inom Saco organiserar runt 70 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare.