Tuffa arbetsvillkor för skolkuratorer i Norrland

Hög arbetsbelastning och ansvar för många elever leder till en pressad arbetssituation för skolkuratorerna i Norrland. Merparten av tiden går åt till akuta ärenden och det viktiga förebyggande arbetet hinns inte med, trots att det enligt skollagen är vad elevhälsan främst ska ägna sig år. Det framgår av en ny undersökning från Akademikerförbundet SSR.

Novus har gjort en stor rikstäckande undersökning med skolkuratorer på uppdrag av Akademikerförbundet SSR, det fackförbund som organiserar flest skolkuratorer.

Nu presenteras också en delrapport för Norrland. Den visar att nio av tio skolkuratorer uppger att de inte hinner med de arbetsuppgifter som de själva önskar. Det som får stryka på foten är framför allt det förebyggande arbetet, som två av tre uppger att de inte hinner med.

– Skolkuratorn får ägna sig åt att släcka bränder. Ändå vet vi att problem som hanteras tidigt är lättare att lösa. Bristen på förebyggande arbete skapar stress för skolkuratorerna men framför allt är det ett svek mot barnen, säger Heike Erkers.

Den psykiska ohälsan är ett stort och växande problem bland unga. Det avspeglas också i ett hårt tryck på elevhälsan. Sju av tio skolkuratorer i Norrland svarar att de har en så hög arbetsbelastning att de inte hinner eller knappt hinner med sina arbetsuppgifter.

Arbetsbelastningen har dessutom ökat det senaste året, enligt sex av tio skolkuratorer. Den främsta anledningen till den ökade arbetsbelastningen är att fler barn behöver stöd.

Akademikerförbundet SSR driver kravet att en skolkurator ska ha ansvar för högst 300 elever. Det är också det elevantal som den största andelen skolkuratorer i Norrland tycker är rimligt, 56 procent sätter gränsen vid 300 elever. Men i verkligheten är det bara 10 procent av skolkuratorerna som har den arbetssituationen, medan siffran på riksnivå är något bättre, 15 procent.

Nästan hälften av skolkuratorerna ansvarar för över 500 elever, i en del fall handlar det om tusen elever eller mer. Jämfört med riksundersökningen har skolkuratorerna i Norrland också ansvar för flera skolor.

– Att ha ansvar för så många elever skapar en helt orimlig arbetssituation. Skolkuratorerna behöver bli fler. Kommunerna måste skärpa sig. Det ligger också i deras eget intresse att satsa på elevhälsan. Med rätt stöd kan fler elever klara sin skolgång och öka sina möjligheter att så småningom ta steget ut på arbetsmarknaden, säger Heike Erkers.

Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till elevhälsan, men det är uppenbart att lagen i många fall inte uppfylls. Bara 24 procent av skolkuratorerna i Norrland svarar att det stämmer helt och håller att alla elever har tillgång till skolkurator.

– Regeringen ska enligt januariöverenskommelsen utreda vad som är en acceptabel lägstanivå för tillgången till elevhälsan och det är bra. Men det finns ingen anledning att vänta till nästa år med att tillsätta utredningen. Jag uppmanar utbildningsminister Anna Ekström att agera snabbt. Den växande ohälsan bland unga måste mötas nu, säger Heike Erkers.

Fler resultat i undersökningen:

* 85 procent av skolkuratorerna i Norrland uppger att deras arbete är helt eller delvis akutstyrt.

* De arbetsuppgifter som främst inte hinns med är förebyggande arbete mot riskgrupper i skolan, enligt 91 procent av skolkuratorerna i Norrland.

* Samarbetet med BUP försvåras på grund av långa väntetider, uppger 71 procent av skolkuratorerna i Norrland.

* Jämfört med riksundersökningen är det en större andel skolkuratorer i Norrland som efterlyser kompetensutveckling (79 procent respektive 61 procent). Det är också fler som pekar på behovet av högre lön (70 procent respektive 60 procent).

* Nio av tio skolkuratorer i Norrland anser att elevhälsan är viktig för att eleverna ska nå kunskapsmålen.

Fakta:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Akademikerförbundet SSR bland skolkuratorer som är medlemmar i förbundet.

Riksundersökningen består av 922 intervjuer har genomförts under perioden 9 – 29 januari 2019. Svarsfrekvensen är 50 procent.

Delrapporten för Norrland omfattar 98 intervjuer med skolkuratorer i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län.

Akademikerförbundet SSR organiserar sex av tio skolkuratorer.

Kontakt:

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR 070-622 39 78