Unikt fackligt samarbete om hbt-frågor i arbetslivet

Pressmeddelande 2008 02 11

Unikt fackligt samarbete om hbt-frågor i arbetslivet, Fackligt nätverk Fritt Fram

Det har idag bildats ett gränsöverskridande fackligt nätverk, "Fackliga nätverket Fritt Fram", som kommer att arbeta med fokus på hbt-frågor (homo-, bi- och transfrågor). I nätverket ingår förbund från alla tre centralorganisationer.

-Syftet med nätverket är att ta över stafettpinnen efter det framgångsrika Equal-projektet Fritt Fram som syftade till att främja ett öppet och inkluderande arbetsliv. Genom nätverket vill vi fortsätta lyfta, utveckla och synliggöra de fackliga organisationernas arbete med hbt-frågor, säger Dolores Kandelin Mogard från Akademikerförbundet SSR.

Förbund som redan bestämt sig för att deltar i nätverket är; Akademikerförbundet SSR, Civilekonomerna, FSA, HRF, IF Metall, Jusek, Lärarförbundet, SEKO, SKTF, SRAT, ST, Svenska Journalistförbundet, Officersförbundet, Polisförbundet, TCO samt Unionen. Även RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter, finns med som en resurs i nätverket.

-Vi ser detta som en viktig arbetsmiljöfråga och vår förhoppning är att fler fackförbund ska ansluta sig. Nu planerar vi för gemensamma seminarier på EuroPride-festivalen i sommar, avslutar Dolores Kandelin Mogard.

Koordinator för nätverket Dolores Kandelin Mogard, Akademikerförbundet SSR, nås på telefon 0708- 17 44 43